Monstret och människorna - mysrysig musikal på Junibacken

Monstret och människorna – om att bli ett monster på sin nionde födelsedag

Den 19 september har den mysrysiga musikalen Monstret och människorna urpremiär i Junibackens nya rum för teater, Salongen. Musikalen är baserad på Mats Strandberg och Sofia Falkenhems böcker om Monstret Frank som har gjort stor succé med över 60.000 sålda exemplar.

"Den här föreställningen är allt jag kunnat önska mig och ännu mer därtill. Berättelsen om en ensam liten pojke som hittar sin flock har blivit ett äventyr där både vemod och humor får ta plats bland spöken, onda clowner och tafatta föräldrar. Och musiken är helt magisk! Som en blandning av Pixar, klassisk Astrid Lindgren-film och Buffy-musikalen Once More With Feeling”, säger Mats Strandberg.

På sin nioårsdag blir Frank biten av en hund och inget är sig längre likt. På nätterna förvandlas han till ett monster, ett lurvigt litet monster som mest bara vill bli kliad på magen. Men alla är rädda för honom. Det handlar om att vara ensam och inte passa in, och om att undra vart man egentligen hör hemma.

”Precis som Astrid Lindgren tar vi barn och deras upplevelser på allvar här på Junibacken. Deras glädje, men också deras sorg och vemod. Junibackens produktioner vänder sig till både barn och vuxna och skapar en gemensam upplevelse – något man delar med varandra, på riktigt. Vi hoppas att vi med Monstret och människorna kan visa stor och liten hur man kan våga vara modig, fast man egentligen inte törs” säger Mikael Kallin, konstnärlig ledare för Junibacken och ansvarig för dramatisering, regi och sångtexter i Monstret och människorna.

Smakprov på musiken, komponerad av Emil Nilsson:

Alice sång, framförd av Anna Gunnarsson: "Jag tror att hon är här ibland" https://youtu.be/X_aWoomhtbA

Krygers sång, framförd av David Krafft: "Träng undan skuggorna" https://youtu.be/wzV45OaN--Q

Trailer för musikalen https://youtu.be/tD3_qQiZcbI

Kontaktpersoner:

Malin Lundberg Emilsson, marknadschef Junibacken, på telefon 070-475 23 04 eller mejl malin@junibacken.se

Kajsa Medin Hansen, Vd Junibacken, på telefon 070-838 07 27, eller mejl kajsa@junibacken.se

På Junibacken tar vi barn och kultur på allvar. Genom kulturen vill vi inspirera, väcka känslor och uppmuntra kreativitet. Våra verktyg är sång, musik, teater och lek. De används för att skapa en upplevelse att dela oavsett om du är liten eller stur. Vår ambition är att fortsätta skapa, stimulera och inspirera – i Astrid Lindgrens anda. Junibacken utsågs i februari 2019 till Stockholms barnvänligaste museum av företaget Evimetrix.