Nya samarbetspartners till Junibackens Muminutställning

Junibacken inleder samarbete med Bulls Licensing, Bonnier Carlsen, SF video, Silja Line och Muminvärlden. Samarbetet föranleds av att Junibackens sätter upp sin åttonde utställning ”Mumindalen på Junibacken”. Utställningen slår upp portarna i slutet av januari 2004. Parterna har redan börjat med planering av gemensamma aktiviteter och kampanjer. Samarbetsparterna arbetar på olika sätt med Mumin och ser alla stora möjligheter att gemensamt fånga intresset för de små Mumintrollen. Det känns spännande att få arbeta med Finlands största barnboksförfattare och hennes Mumintroll. Dessutom var Astrid Lindgren och Tove Jansson goda vänner och jag är övertygad om att de båda hade varit förtjusta i tanken på en Mumindal på Junibacken, säger Thomas Lundqvist, VD för Junibacken. Vi har diskuterat en Muminutställning på Junibacken i flera och år och är nu jätteglada att det har blivit verklighet, fortsätter Tomas Lundqvist Det finns idag ett stort utbud av Muminprodukte,r t ex böcker, filmer, cd-romspel, leksaker, kläder och porslin och med en utställning på Junibacken är vi övertygade om att intresset för Mumin kommer att stärkas ytterligare, berättar Petra Sedlinger, projektledare på Bulls Licensing som handhar många av rättigheterna kring Mumin. Mumintrollen är viktiga för oss och vår satsning på barnfamiljer, berättar Rickard von Yxkull, marknadschef på Silja Line. Vi säljer många resor till Muminvärlden i Nådendal i Finland och med en Muminutställning på Junibacken kan vi erbjuda Muminbesök åt båda hållen, tillägger han. Det levande Sagohuset blir än mer levande nästa år. Barnen kommer att få möta Mumintrollen och deras vänner i teaterföreställningar som kommer att spelas flera gånger per dag. I utställningen får barnen utforska Muminhuset, ensliga bergen, grottan, badhuset, Haffsorkestern och mycket mer, avslutar Thomas. För mer information kontakta gärna: Thomas Lundqvist, vd Junibacken, tfn 08-587 230 14 Marie Eriksson, marknadschef SF video, tfn 08-680 35 53 Johnny Gustafsson, marknadschef Bonnier Carlsen, tfn 08-598 955 11 Richard von Yxkull, marknadschef Silja Line, tfn 08-666 35 75 Petra Sedlinger, projektledare på Bulls Licensing, tfn 08-555 206 36