Pippi framför Villa Villekulla. Fotograf Ulf Huett

Pippi gör entré på Junibacken – en barnensemble spelar föreställningen Pippi flyttar in

I föreställningen Pippi flyttar in får publiken uppleva det första mötet mellan Pippi, Tommy och Annika, ett möte som kommer att förändra dem för alltid. Två syskon från en trygg kärnfamilj möter en ensam och nyinflyttad flicka utan föräldrar. För första gången har Junibacken rekryterat en egen barnensemble. Av 200 sökande repeterar nu de 12 barn mellan 10 och 13 år som fått uppdraget att under sommaren spela Pippi-föreställningen för stora och små besökare. Press är välkomna under premiärhelgen, den 6 till 10 juni.

Föreställningen bygger på Astrid Lindgrens allra första berättelse om Pippi Långstrump. Berättelsen kom till 1941 när Astrids sjuåriga dotter Karin var sjuk i lunginflammation och bad sin mamma berätta för henne om Pippi Långstrump. Den antogs några år senare av förlaget Rabén & Sjögren och publicerades 1945.

– Vår uppsättning ska ge publiken en helt ny möjlighet att tillsammans och på nytt möta en välkänd, omsjungen och väldigt stark flicka. Pippi är såklart så mycket mer än en excentrisk figur i starka färger. Hon är Astrid Lindgrens påhitt, en gåva till dottern Karin och till alla andra barn, faktiskt till alla som en gång varit ett barn, säger Mikael Kallin, konstnärlig ledare och regissör på Junibacken.

– Det är kontrasterna i det första mötet, när två världar möts – Tommys och Annikas traditionella livssituation mot det okonventionella och fria hos Pippi – som vi vill gestalta. Och så fort du ställer Pippi på en scen, sker saker utöver det förväntade, vilda vidunderliga saker, säger Mikael Kallin.

För första gången har Junibacken rekryterat en barnensemble. Intresset var stort och en helg i april träffade Junibackens konstnärliga team alla de runt 200 barn som sökt sig till audition. Tolv av dessa har fått uppdraget att spela Pippi, Tommy och Annika fram till slutet av augusti.

– Vi är både stolta och glada för det stora intresset. Förutom scen- och sångvana har vår ensemble mycket Pippi i sig – mod, styrka, snällhet och en massa äventyrslust, säger Mikael Kallin.

Idén om Junibacken på Djurgården började också med Astrid Lindgren. När hon första gången fick projektet förklarat för sig så tyckte hon att det var nog klokt och bra, men något ”Astrid Lindgren-hus” ville hon rakt inte veta av. En plats där andra barnboksförfattare och illustratörer också kunde lyftas fram och inspirera, det gick däremot bra. Och så fick det bli.

– Med Pippi inflyttad i Villa Villekulla igen fortsätter vår och Astrid Lindgrens gemensamma berättelse. Vi bygger ut och kommer fortsätta utveckla Junibacken för att fler barn ska få möta både Astrids och andra författares berättelser och ta med sig läslusten hem, säger Björn Edlund, vd Junibacken.

Press är välkommen att se föreställningen och/eller intervjua vår barnensemble under premiärhelgen den 6-10 juni. Föreställningen spelas kl. 11:30, kl. 13:30 och kl. 15.00.  För ackreditering kontakta Lotta Brugge, marknadschef på telefon: 0705 08 56 15 eller via e-post: lotta.brugge@junibacken.se

För mer information kontakta:

Björn Edlund, vd på telefon: 070877 75 97 eller via e-post: bjorn.edlund@junibacken.se

Mikael Kallin, regissör på telefon: 070 327 78 58 eller via e-post: mikael.kallin@junibacken.se

Junibacken är en sagolik värld där fantasin får flöda. Här finns magiska miljöer att leka i, ett tåg genom Astrid Lindgrens sagoskatt, teater att uppslukas av och Sveriges största barnbokhandel. Här upplever barn och vuxna barnböckernas värld tillsammans. Och på riktigt. Små detaljer och stora intryck, som alla visar vägen till magin mellan sidorna.