Jubileum innebär nya mål för JYSK

Jubileum innebär nya mål för JYSK

Varje år har fler än fem nya JYSK-butiker öppnats i Sverige sedan den allra första JYSK-butiken i Malmö hälsade kunderna välkomna 1991.

2016 kan JYSK-kedjan fira 25-årsjubileum i Sverige, och mycket har hänt sedan den första butiken slog upp portarna 1991.

Men trots att JYSK snart har 140 butiker i Sverige räcker det inte alls, och Country Manager Johan Sjödin säger bestämt att utvecklingen nu ska drivas på ytterligare.

- De kommande tolv månaderna förväntar vi oss att flytta ett trettiotal butiker till nya och bättre lokaler och att öppna sex helt nya butiker. Det handlar om att göra JYSK ännu mer inbjudande för kunderna, säger Johan Sjödin.

Många förutfattade meningar

Han medger att JYSK under årens lopp inte varit tillräckligt duktiga på att berätta för kunderna vad JYSK är och vad de kan förvänta sig av JYSK.

- Enkelt uttryckt förknippar många svenskar JYSK med en dyster butik inrymd i en före detta bilfirma. Att det har blivit så beror nog på att JYSK i början av sin tid i Sverige expanderade väldigt snabbt och därför blev tvungna att använda lokaler som inte var riktigt lämpade för butiker. Men under senare år har vi flyttat nästan alla våra mer olämpligt placerade butiker till mycket finare lokaler, och jag är väldigt stolt över medarbetarnas prestationer, säger Johan Sjödin.

Ett jättejobb

Han hoppas kunna utnyttja 25-årsjubileet till att informera de svenska konsumenterna om JYSK och uppmärksamma dem på de enorma insatser som gjorts de senaste åren för att förbättra produktkvaliteten.

- Våra undersökningar visar att de som handlar på JYSK är betydligt mer positiva till våra butiker än de som inte har för vana att handla hos oss. Man kan säga att det underlättar för oss på flera sätt. Vi måste helt enkelt se till att fler kommer till våra butiker, för de allra flesta som faktiskt sett vad vi har att erbjuda kommer tillbaka, säger Johan Sjödin.

Jubileet firas de kommande veckorna i JYSK-butiker i hela Sverige genom ett antal evenemang och mängder av bra erbjudanden.

Ämnen

JYSK GROUP har sitt ursprung i Skandinavien: den första butiken öppnades i Danmark 1979. Idag har JYSK GROUP över 2400 butiker och 20000 anställda i 45 länder. I Tyskland och Österrike är namnet Dänisches Bettenlager – och JYSK i resten av världen. JYSK GROUP strävar efter att etablera sig i hela världen med ett bra erbjudande för alla. Ägaren och grundaren av JYSK GROUP är Lars Larsen som också är ägare till möbelkedjorna Bolia.com, IDE möbler och ILVA – samt ett antal andra företag. Omsättningen för LARS LARSEN GROUP är 3,4 miljarder euro.

Sandra Martinsson

Presskontakt Kommunikationschef JYSK Sverige 072-249 52 43

Scandinavian Sleeping and Living

JYSK är en internationell heminredningskedja med skandinaviska rötter som gör det lätt att möblera varje hem och trädgård.

I dag har JYSK fler än 3 300 butiker och webshops i 48 länder, JYSK har alltid ett bra erbjudande och kompetent service oavsett hur du väljer att handla.

Grundaren Lars Larsen öppnade sina första butik i Danmark 1979. I dag har butikskedjan 30 000 medarbetare.

2023 utsågs JYSK till Årets butikkedja inom Hus och Hem av branschtidningen Market.

JYSK är en del av familjeägda Lars Larsen Group som omsatte 44,0 miljarder danska kronor verksamhetsåret 2021/2022. JYSKs omsättning för 2022/2023 var 38,5 miljarder danska kronor.