Pressmeddelande -

Fler kan resa med Ving från Kalmar vintern 2015/2016 - Mexiko nyhet nästa vinter

Från och med onsdagen den 10 december finns de flesta av nästa vinters charterresor bokningsbara på Ving.se. Bland dem Vings direktflyg från Kalmar. Till nästa vinter har Ving ökat antalet platser till Gran Canaria med 29 procent från Kalmar Öland Airport, dessutom är Mexiko en nyhet i programmet.

De som redan idag vill försäkra sig om en semesterresa till nästa vinter kan från och med i morgon boka sin resa på Ving.se till Gran Canaria samt till nyheten Mexiko från Kalmar Öland Airport.

En av de största bokningsperioderna av resor är i januari och vi vet av erfarenhet att många smålänningar använder ledigheten under julhelgerna till att planera det kommande årets semester, det är då man hinner prata ihop sig i lugn och ro, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

- Att kunna flyga från sin hemflygplats är  uppskattat och vi är väldigt glada över att Ving utökar resorna och lägger till ett exotiskt resmål som Mexiko från Kalmar nästa vinter, kommenterar Karin Lagerlöf, marknadschef på Kalmar Öland Airport.

Mexiko erbjuder kultur och vackra stränder. I Mexiko har Ving sju resmål i programmet inklusive en rundresa. I programmet finns bl a Playa del Carmen på Yucatánhalvön, en liten fiskeby som vuxit snabbt utan att förlora sin charm. I närbelägna och lugna Tulum kan man besöka de berömda mayaruninerna. Här har man nära både till storslagna kulturminnesplatser och några av världens bästa dykvatten och sandstränder. Ving erbjuder även resor till den klassiska turistorten Cancún, där man förutom härliga stränder kan njuta av ett nöjesliv som sträcker sig långt in på natten.

• charter
  • turism
  • långresor
  • exotiska resmål
  • sportlovet 2016
  • vintercharter
  • mexiko
  • cancún
  • resor
  • kalmar

• Blekinge

En medelstor flygplats med stor betydelse för regionen

Kalmar Öland Airport spelar en central roll för vår regions tillgänglighet, attraktivitet och konkurrensförmåga. Därför är det också naturligt att flygplatsen är med och utvecklar kommunikationerna till och från Kalmar län. Vi verkar tillsammans med vår region inom framförallt tre områden – för en attraktiv livsmiljö, för framgångsrika affärer och för en fördubblad besöksnäring.

Regionen som attraktiv livsmiljö

För att klara en hållbar utveckling i länet måste inflyttning ske och i synnerhet har regionens förmåga att attrahera kvalificerad arbetskraft en nyckelroll. Flygkommunikationer är betydande för att de boende skall ha möjlighet till ett rörligt arbetsliv och tillgång till ett attraktivt utbud av resmål på fritiden.

Framgångsrika globala affärer

Näringslivet i regionen är starkt inom flera sektorer. För att kunna hålla kvar företag och få nya att vilja växa här, måste kunder och marknader snabbt kunna nås med flyg. På samma sätt ska det vara smidigt för tillresande företag/affärsresenärer att ta sig hit.

En fördubblad besöksnäring

Tillsammans med turistdestinationerna i Kalmar län, och i enlighet med de nationella svenska riktlinjerna, strävar vi mot målsättningen att nå en fördubblad besöksnäring till 2020. Kalmar Öland Airport spelar en viktig roll för att nå detta mål, eftersom utlandsmarknaderna har pekats ut som en nyckel i Strategi 2020.

Karin Lagerlöf

Presskontakt Affärsutvecklare och marknadschef Presskontakter/affärsutveckling/marknad 0480-459019