Kaffeknappen stolt arrangör av Stockholms deltävling i Barista Cup 2012

Det börjar återigen dra ihop sig för Sveriges bästa baristor att göra upp i svenska espressomästerskapen, Barista Cup. Tisdagen den 21:e februari kommer Kaffeknappen stå värd för Stockholms deltävling i Barista Cup 2012. Tävlingen består av fyra deltävlingar runt om i landet under februari och mars, de bästa från varje deltävling går vidare till en final i Stockholm där Sveriges bästa barista koras. Vinnaren av Barista Cup 2012 får representera Sverige i World Barista Championship i Wien.

Deltävlingarna kommer att genomföras I Malmö, Karlstad, Stockholm och Göteborg. Stockholms deltävling kommer alltså att gå av stapeln den 21:e februari i Kaffeknappens Lounge på Gävlegatan 12 A. Deltagarna kommer att tävla i en specialdesignad espressobar, som har alla förutsättningar för att Baristorna ska kunna prestera på högsta nivå.

Camilla Eklund ansvarig för Kaffeknappens aktiviteter och event ser fram emot tävlingen: ”Som värd hoppas vi att med vår lounge och de förutsättningar som finns här, visa såväl tävlande baristor som gäster och besökare, att Kaffeknappen mer än gärna är med och bidrar till att vidareutveckla tävlingen. Vi har bästa tänkbara förutsättningarna för att göra eventet mer tillgängligt och möjliggör så att många kan följa tävlingen på plats.”

Tävlingsdeltagarna har 15 min på sig att servera de fyra domarna varsin enkel espresso, cappuccino och en så kallad signaturdrink. Domarna bedömer de tävlande på både smak och teknik. Barista Cup har arrangerats av branschorganisationen SCAE Sweden sedan 1999. SCAE SWEDEN är en svensk gren av den internationella organisationen SCAE (Speciality Coffee Association of Europe). Deras mål med tävlingen är att tillsammans med baristor och verksamhetsställen få Sverige att öppna ögonen för specialkaffe-världen samt öka intresset och kunskapen bland svenskar för kvalitetskaffe.

"SCAE tror på kaffeknappen som deltävlingsarrangör delvis för enormt stort visat intresse av att kliva upp i specialkaffe-världen. Deras lokal är dessutom helt fantastisk och det finns mycket yta att jobba med som är a och o under ett sånt här event. "  Ida Hedqvist, Projektledare Barista Cup 2012

Under hela tävlingsdagen kommer Kaffeknappens Barista Team att finnas på plats som funktionärer för att tävlingen ska hålla högsta kvalité. Alla är välkomna att följa tävlingen som håller på under hela dagen, läs mer om tävlingsdagen och anmälan under Evenemang nedan.

• special kaffe
  • kvalitetskaffe
  • tävling
  • barista cup
  • cappuccino
  • espressobar
  • espresso

• Stockholm

Kaffeknappen skräddarsyr fikalösningen och hjälper till att skapa en bra mötesplats på ert företag. En relation startar alltid med första mötet, du får bara en chans att göra ett gott första intryck. Vi ger dig förutsättningarna för att lyckas, bjud dina anställda och kunder på något speciellt. Bjud på dig själv!