Ingen bloggstorm i klimatfrågan

Klimatbloggandet nedbrutet i underteman. Källa: Kairos Future Analytics

Igår började det som av många kallats århundradets viktigaste möte, det globala klimatmötet i Köpenhamn. Trots detta har mötet ännu inte satt några djupare spår i den svenska bloggosfären. En färsk analys från Kairos Future visar att endast en av tjugo bloggare som ger ett inlägg en viss dag skriver något om klimatfrågan. Siffran har varit relativt konstant under året, med undantag för en händelse: Earth hour i mars.

"Klimatfrågan har tappat stunsen lite på sistone", skrev en bloggare nyligen. Den sammanlagda bilden av klimatdiskussionen i den svenska bloggosfären ger henne rätt: klimatmötet i Köpenhamn har än så länge inte gjort några djupare avtryck. Temperaturen i klimatfrågan har visserligen stigit sakta i bloggosfären under hösten, men om bloggarna får bestämma är det snarare Earth Hour som är det gångna årets stora klimathändelse. Nästan en femtedel av de aktiva svenska bloggarna nämnde nämligen någon aspekt av klimatfrågan den 28 mars – dagen då Earth Hour hölls – mot dagens knappa 5%.

Andelen bloggare som bloggat om klimatfrågan under året. Analysen grundar sig på 10 miljoner inlägg av 200 000 bloggare. Andelen anger andelen av de bloggare som skrivit något inlägg en viss dag, dvs inte av den totala andelen aktiva bloggar.

När klimatbloggandet bryts ner i underteman framträder fler nyanser (se bild överst). Den allmänna diskussionen om global uppvärmning och klimatförändringar har tidigare varit den största, men är nu på väg att passeras av den klimatpolitiska diskussionen. Köpenhamnsmötet som undertema i klimatdiskussionen har samtidigt behållit en anmärkningsvärt låg profil i bloggosfären. Nedbrytningen visar också att uppmärksamheten kring Earth Hour gav rejäl skjuts åt alla klimatrelaterade diskussioner. Det skiljer den från diskussionen kring valet till EU-parlamentet i början av juni som ledde till en stor klimatpolitisk topp men ingen uppmärksamhet åt klimatfrågans övriga aspekter.

Medan den stora massan bloggare uttrycker oro för klimatet, är det allt fler som är skeptiska. "Klimatbluffen" tycks har kommit till Sverige. Många är också demonstrativt likgiltiga, som den här bloggaren inför Earth Hour:

"Imorgon ska jag tända fler lampor istället för att släcka, så hela denna klimatförändring kan ske ännu snabbare och denna snö smälta bort illa kvickt." 27 mars 2009

Sådan klimatnonchalans är provocerande för många. Som en bloggare skrev dagen efter Earth Hour:
"Mina grannar är inte bara fula, dom är MILJÖHATARE också!!" 29 mars 2009

Det samlade intrycket fram till dagens datum är alltså att på intet sätt råder någon klimatstorm i bloggosfären. Bloggare är lika ljumma i klimatfrågan som folk i allmänhet. Det blir spännande att se om de kommande veckornas klimatmöte kommer sätta några djupare avtryck och på något väsentligt sätt kommer att förändra diskussionen under slutet av året och nästa år.

------------------------------------------

För mer information - kontakta:

Tomas Larsson
E-post:tomas.larssom@kairosfuture.com
Telefon: 08 - 545 225 00

OM UNDERSÖKNINGEN: Analyserna i denna artikel kommer från Kairos Future Analytics och bygger på analysverktyget SoMe Analyzer som automatiskt kategoriserar blogginlägg utifrån deras innehåll och bloggare utifrån vad och hur de skriver. SoMe Analyzer har tagits fram av Kairos Future i samarbete med IT-konsulten A3J Consulting. För ytterligare information, se www.sometracker.com

Nyheten på Kairos Futures hemsida

• klimat köpenhamn blogg bloggare klimatmötet klimatfrågan intresse svagt

Kairos Future är ett internationellt forsknings- och konsultföretag som hjälper företag och organisationer att förstå och forma framtiden. Med ett unikt helhetserbjudande inom framtidanalys, strategi och förändring är de den ledande aktören i Europa inom denna nisch. För mer information, vänligen besök www.kairosfuture.com