Jan Carlzon har inspirerat svenska chefer mest

Jan Carlzon, tidigare VD för SAS, framträder som den klart lysande stjärnan på den svenska chefshimlen när chefer ombeds att berätta vilken känd chef eller ledare som inspirerat dem i början av karriären. Carlzon följs av Percy Barnevik och Ingvar Kamprad. De ledare som inspirerar chefer mest idag är Fredrik Reinfeldt och Richard Branson. Det visar den undersökning som Kairos Future gjort i samarbete med tidningen Chef.

Jan Carlzon spelar i en egen division när det kommer till vem som inspirerat svenska chefer mest, och även bland yngre chefer har han en framträdande ställning, trots att han lämnade den offentliga scenen för snart 20 år sedan. För chefer födda på 70-talet och senare har Richard Branson en liknande ikonstatus. Den ledare som inspirerar chefer allra mest idag är statsminister Fredrik Reinfeldt.

– Det är de innovativa cheferna som inspirerat och inspirerar. Ingen av de som toppar listan över vilka som inspirerat chefer mest har ägnat sig åt förvaltning. Deras kännetecken har snarare varit vision och innovation. Ser vi till kända ledare som inspirerar idag så har de karaktären av såväl stabilitet och revolution. Strategiskt ledarskap handlar alltid om att balansera verklighet och vansinne. Att stå för trygghet och stabilitet, men också om att kunna utmana invanda föreställningar, provocera och skapa förändring. För mycket verklighet blir ointressant. För mycket vansinne farligt. Det säger Mats Lindgren, VD Kairos Future.

Ett sammanfattning av undersökningen finns på www.kairosfuture.com/publikationer. För mer information, kontakta Helen Jönsson, kommunikatör Kairos Future, 070-219 09 29 helen.jonsson@kairosfuture.com

Om undersökningen

Rapporten är gjord av Kairos Future i samarbete med tidningen Chef inför Kompetensgalan i mars 2012. Rapporten bygger på en enkätstudie bland 1708 svenska chefer i olika åldrar och från alla branscher och samhällssektorer i månadsskiftet januari/februari 2012.

• ledarskap
  • chef
  • undersökning

Kairos Future är ett internationellt konsult- och analysföretag som hjälper företag att förstå och forma sin framtid. Genom trend- och omvärldsanalys, innovation och strategi, ger vi våra kunder de stora sammanhangen. Kairos Future grundades 1993, vårt huvudkontor finns i Stockholm och vi har representanter i New York, Peking, Barcelona och Köpenhamn samt samarbetspartners över hela världen. För mer information se www.kairosfuture.com.