Pressinbjudan: Hur är morgondagens chef?

Hur ser 80-talisterna på chefskap, vad driver dem till att bli det, och vad ser de för för- och nackdelar med det? Och hur skiljer de sig från tidigare generationer? Det har Kairos Future tillsammans med ett antal medarrangörer undersökt i en rapport som presenteras inom kort.

Kairos Future gjorde en liknande studie 2005, och nu kan vi jämföra resultaten över tid och se hur förväntningar på chef- och ledarskap förändras, samt hur 70-talisternas arbetslivspreferenser såg ut då jämfört med 80-talisternas idag. För 10 år sedan så var de flesta cheferna äldre män, men idag ser chefsstrukturen annorlunda ut – Sveriges chefer är sammantaget yngre idag än vad de var för tio år sedan, de är fler, och det finns dessutom fler kvinnor på chefspositioner idag, speciellt bland de yngre ledarna. Vad innebär detta när 80-talisterna tar över stafettpinnen?

På ett seminarium den 3 december presenterar vi slutsatserna från studien om ”morgondagens ledare”.

Tid: 3 december kl 9-10

Plats: Kairos Future, Västra Järnvägsgatan 3, Stockholm

För pressanmälan kontakta Helen Jönsson, Kommunikationsansvarig Kairos Future, på helen.jonsson@kairosfuture.com eller 070-2190929.

Om undersökningen

Resultaten är hämtade från en webbenkät, med insamling under oktober 2015. Totalt samlades 2366 svar in, varav 885 svarande chefer, 227 svarande HR, 1254 svarande unga. Av dessa har vi särskilt tittat på de tre referensgrupper som är framtagna för att vara jämförbara med 2005 års resultat. Medarrangörerna i Morgondagens ledare 2015 är Arbetsförmedlingen, Boliden, Eskilstuna kommun, Gaia Leadership och Region Skåne.