Pressinbjudan: Hur mycket betyder utomhusupplevelsen?

Att vara ute är inne. Men hur mycket betyder det egentligen för oss att vistas utomhus? Intuitivt kan det kännas som att vi tänker bättre i segelbåten, på fjället, vid strandkanten eller i skogen. Men gör vi det? Och om vi tänker bättre och presterar mer efter en utomhusupplevelse, vad betyder det för oss som människor, samhället generellt och branschen specifikt? SCR och SLAO har tillsammans med Kairos Future undersökt svenskarnas syn på semester och utomhusupplevelser.

Det var år 1936 som svenska folket började använda ordet ”fritid”. Då oroade man sig över att samhällsmedborgarnas moral skulle försämras om den lediga tiden inte användes på ”rätt” sätt. Då gick semestern ut på att stärka hälsan och få naturvett, till att fortsätta in i 40- och 50-talets cykelsemestrar, till charterresorna och grisfesternas tid, och vidare till temaresor och upplevelsedestinationer. Vad värdesätter de stressande och livspusslade svenskarna högst idag? Och vad kommer att prägla framtidens semestrande och upplevelser? Vad kan det i sin tur betyda för resenären, samhället och branschen?

Kairos Future har på uppdrag av SCR och SLAO undersökt svenskarnas syn på semestrar och upplevelser. Resultaten har sammanställts i en rapport med 10 insikter om framtidens upplevelser. Rapporten presenteras på ett seminarium den 20 maj.

Tid: 20 maj, kl 9.30 - 10.30

Plats: Kairos Future, Vasagatan 40

För anmälan kontakta Helen Jönsson, kommunikatör Kairos Future, helen.jonsson@kairosfuture.com eller 070-219 09 29.

Om rapporten

Rapporten är gjord utifrån en kvalitativ och kvantitativ analys. Den kvantitativa undersökningen besvarades genom en webbenkät av ett urval om 1200 svenskar i åldrarna 18-78 år, representativa för befolkningen i stort med avseende på kön, region och ålder. Insamlingsperioden var februari 2013. Den kvalitativa delen utgörs av metoden netnografi – etnografiska studier på internet – som använts för att filtrera stora textmängder i jakt på teman och samtalsämnen. 336 000 blogginlägg skrivna under en 24-månadersperiod av 140 000 författare har analyserats.

Om SCR

SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, är bransch- och marknadsorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. Sedan 1967 marknadsför vi svensk camping i Sverige och utomlands, samt erbjuder våra medlemmar rådgivning och utbildning. Tillsammans arbetar vi för att svensk camping ska vara en upplevelse som präglas av valfrihet, mångfald och naturrikedom – Ett Friare Liv. SCR:s mission är att marknadsföra och utveckla SCR:s medlemmar, informera omvärlden och locka gäster – för att göra Sverige till Europas bästa campingland.

Om SLAO

SLAO – Svenska Liftanläggarnas Organisation, har drygt 250 medlemmar som är verksamma inom liftverksamhet, uthyrning av skidutrustning och professionell skidskola. SLAO verkar för att Sveriges skidanläggningar ska vara säkra och attraktiva samt erbjuda medlemmarna kontinuerlig kompetensutveckling. SLAO samarbetar även med branschorganisationerna VISITA och SCR: Under vintersäsongen 2011-2012 tog SLAOs medlemmar emot drygt två miljoner turister och sysselsatte omkring 13 000 personer.

• trender
  • undersökning