Så drabbas Sveriges kommuner av automatiseringen

Automatiseringsvågen förväntas slå hårt mot jobben. Reforminstitutet har visat att på 20 års sikt kommer 53 procent av jobben i Sverige kunna automatiseras bort. I en rapport av Kairos Future har vi undersökt vilka kommuner som kommer att drabbas mest respektive minst till följd av automatiseringen de kommande 20 åren.

Alla kommuner påverkas av automatiseringens effekter, men olika mycket. De kommuner som väntas påverkas mest av automatiseringen är ofta mindre industrikommuner eller kommuner med många försäljare inom detaljhandeln. I högriskkommunerna ligger runt 60 procent av jobben i farozonen.

Lund och Danderyd är de kommuner där lägst andel arbeten kan förväntas försvinna till följd av automatisering. Gemensamt för de två kommunerna är mycket hög utbildningsnivå i kommunen, tillsammans med många anställda inom offentliga verksamheter där automatiseringsrisken är relativt låg.

10 kommuner där högst andel av jobben väntas försvinna är:

1. Oxelösund 63,6%
  2. Uppvidinge 63,5%
  3. Olofström 63,4%
  4. Ovanåker 62,5%
  5. Strömstad 62,0%
  6. Eda 61,8%
  7. Emmaboda 61,5%
  8. Gnosjö 61,5%
  9. Gislaved 61,3%
  10. Markaryd 61,3%

10 kommuner där lägst andel av jobben väntas automatiseras bort är:

1. Lund 40,3%
  2. Danderyd 41,0%
  3. Lomma 42,4%
  4. Salem 43,2%
  5. Solna 43,9%
  6. Uppsala 45,7%
  7. Forshaga 46,0%
  8. Linköping 46,0%
  9. Lidingö 46,1%
  10. Sundbyberg 46,3%

- Automationsutvecklingen kommer få en avgörande betydelse på lokala arbetsmarknader liksom på kommunernas egen roll som arbetsgivare. Det finns alltså all anledning för landets kommuner att fundera på hur detta påverkar den egna framtiden. Förhoppningsvis inser man att det här är en chans att ta ett samlat strategiskt grepp om framtidsutvecklingen i den egna kommunen, t ex vilka nya jobb man vill se i sin kommun och vad som faktiskt krävs för att det skall bli verklighet, menar Erik Herngren, Senior Partner, Kairos Future.

Ta del av rapporten på www.kairosfuture.com/se/publikationer

För mer information, kontakta Helen Jönsson, kommunikationsansvarig Kairos Future, på 070-219 09 29 eller helen.jonsson@kairosfuture.com

Metod

Kairos Future har utgått från Reforminstitutets angivna sannolikheter för att olika yrken automatiseras bort och beräknat den totala automatiseringsrisken i kommunerna givet hur många som arbetar inom respektive yrke. För ett fåtal yrken har Reforminstitutet inte beräknat någon sannolikhet. I dessa fall har den genomsnittliga automatiseringsrisken i samma yrkesgrupp använts.

För att beräkna sysselsättningstillväxten i kommunerna i automatiseringens kölvatten har tillvägagångssättet varit motsvarande, fast här har Reforminstitutets prognosticerade sysselsättningstillväxt använts.

• framtid
  • automation