Urban Wedin är ansvarig för kammarmusik- och jazzproduktioner.

Urban Wedin är ny producent på Länsmusiken i Kalmar län

Urban Wedin är född i Piteå 1965, uppvuxen i Stockholm och har arbetat som frilansande kulturarbetare sedan 1991. Urban är utbildad vid musiklinjen på Södra Latins gymnasium, musikallinjen på Ballettakademien i Göteborg och studerat musik- och teatervetenskap på Stockholms universitet samt digital bildhantering på Jönköpings högskola och Mittuniversitetet.

Efter studierna fick Urban uppdrag som musikalartist och anlitades bland annat som sångare och dansare i Ingmar Bergmans uppsättning av Vintersagan på Dramaten år 1994. Där kom han i kontakt med Romeo & Julia Kören och har sedan 1997 varit ordinarie medlem i ensemblen. 2001 blev han även gruppens producent. Urban har samtidigt haft uppdrag på Dramaten som skådespelare, sångare, producent, fotograf, filmare och guide.
På Länsmusiken ansvarar Urban för kammarmusik- och jazzproduktioner samt, att tillsammans med Zéphyrin Rey-Bellet, arbeta med att utveckla Camerata Nordica som är en av Sveriges främsta kammarorkestrar.
– Det är en ny spännande tid med många möjligheter för orkestern och verksamheten i regionen, säger Urban Wedin. Jag ser fram emot att lära känna alla kammarmusikföreningar och jazzföreningar i länet och vara med i arbete med att forma orkesterns verksamhet. – Det svåra är att försöka hitta en bra balans mellan publikens önskemål, föreningarnas möjligheter och artisternas konstnärliga ambitioner. – Min högsta önskan är att kunna förmedla en bra balanserad kost med såväl fredagsmys som lördagsgodis och en härlig söndagsmiddag som avslutning på veckan.

Kalmar Läns Musikstiftelse (Länsmusiken) finansieras av Region Kalmar län, Statens Kulturråd samt länets kommuner. Årligen genomförs cirka 500 konserter och aktiviteter som vänder sig till människor i alla åldrar och med olika kulturell bakgrund. Länsmusiken ansvarar för Talentcoach och har samarbeten med Imagine Sweden samt också med ett stort antal konsertarrangörer i Kalmar län.
Kammarorkestern Camerata Nordica är hemmahörande i Oskarshamn och är en del av Länsmusiken.