Banbrytande samarbete ska ge förbättrad digital dialog med kommuner

"Cesam H" är projektet som ska skapa smidiga digitala lösningar för invånare i sju av Kalmar läns kommuner. Den nya, gemensamma e-tjänsteplattformen ska förenkla för invånare och företag att nyttja kommunal service.

Detta är början på en resa som ska bidra till kommunernas digitala omställning. Syftet är att kunna leverera ökad service och bättre tillgänglighet.
– E-tjänsterna kommer att låta dig uträtta dina ärenden när och var det passar dig - på kontorstid eller under kvällar och helger, i din dator eller på din smartphone. Det kommer att påminna om hur vi hanterar ärenden på exempelvis banker, Skatteverket och Försäkringskassan, säger Jens Fridsén projektledare för Cesam H-projektet.

E-tjänsteplattformen beräknas komma på plats någon gång under hösten och kommer att finnas på respektive kommuns webbplats, under något som kallas ”Mina sidor”. Invånare, företag och besökare loggar in med e-legitimation på ”Mina sidor”, där man ska kunna hantera diverse ansökningar, föra dialog med tjänstemän eller få status för pågående ärenden i sin kommun.
– Kommunerna har redan enstaka e-tjänster på sina webbplatser men det är idag stor variation på hur de fungerar och hur de är utformade. Den nya plattformen samlar e-tjänsterna på en plats och gör det enklare att hitta och använda tjänsterna, säger Mattias Ludvigsson, e-tjänsteutvecklare i Cesam H.

Sju kommuner i Kalmar län samarbetar
De kommuner som har gått in i samarbetet är Hultsfred, Högsby, Kalmar, Mönsterås, Mörbylånga, Nybro och Oskarshamn. Representanter från dessa sju kommuner har tillsammans under ungefär ett år drivit projektet framåt. Hittills har man, förutom att organisera samarbetet, satt ramarna för plattformen och anställt två personer som ska jobba med utveckling av e-tjänster och plattformen.
– Tillsammans är vi starkare! Med gemensamma resurser får vi snabbare utveckling och alla får möjlighet att nå lika långt. Vi får också större likheter i hur kommunerna arbetar med olika tjänster både internt och externt, vilket i sin tur öppnar upp för samarbeten på fler områden, avslutar Jens Fridsén.

När plattformen lanseras i höst är det till en början med enklare e-tjänster men projektgruppen har höga ambitioner och kommer efter den inledande publiceringen att arbeta med att digitalisera så mycket som möjligt av kommunikationen mellan e-tjänsterna och kommunernas verksamhetssystem.

För mer information kontakta:
Jens Fridsén, Projektledare, tel: 0495-240854, e-post:jens.fridsen@hultsfred.se

• service