Halltorpsskolan ska byggas ut

Beskedet från majoriteten i Kalmar kommun är glasklart - Halltorpsskolan ska byggas ut.

I det budgetförslag som majoriteten presenterade tidigare i veckan finns satsningen på skolan i Halltorp med. I arbetet som pågått med projektet har dessutom budgeten utökats kraftigt.
- Hela Kalmar växer och vi har varit tydliga i att satsningar ska komma hela kommunen till dels. Vi bygger ut skolor och förskolor i hela kommunen. Just nu byggs exempelvis Hagby med ny förskola och sedan skola. Kalmar är en av de kommuner som lägger mest resurser i landet på att hela kommunen ska leva och utvecklas, det inbegriper investeringar. När det gäller den nu aktuella Halltorpsskolan så har upphandlingen avbrutits därför att anbuden som kom in låg alldeles för högt. Det är varken första eller sista gången det händer. Efter sommaren ska en ny upphandling genomföras, säger kommunstyrelsens ordförande Johan Persson (S).

Johan Persson (S), kommunstyrelsens ordförande, tel. 0480-450021, 0703-744 303
Dzenita Abaza (S), kommunalråd, tel. 0480-45 00 23, 076-116 96 62
Anders Andersson (C), kommunalråd, tel. 0480-45 00 26, 070-766 42 26
Bertil Dahl (V), kommunalråd, tel. 0480-45 00 24, 070-348 17 68

• skola
  • halltorp
  • halltorpsskolan
  • budget

Kalmar är en av Sveriges mest historiskt intressanta städer belägen i en region som har framtiden för sig. Vi är landets yngsta universitetsstad och rankas år efter år i den absoluta Sverigetoppen när Reseguiden listar årets sommarstäder. Vill man göra utblickar finns regionens flygplats här med flera dagliga avgångar till Stockholm, reguljär trafik till Berlin samt en omfattande chartertrafik. Vi har direkttåg till Malmö/Köpenhamn och Göteborg samt många avgångar också mot Stockholm. På sommaren passerar alla som ska till och från Öland vår vackra stad.