​Pressinbjudan: Fiber för hela kommunens utveckling

Lördagen den 18 april arrangeras ett fiberevent på Larmtorget i Kalmar.
– En modern infrastruktur i hela kommunen är en viktig förutsättning för fortsatt tillväxt och utveckling, säger Anders Andersson (C), kommunalråd. I samverkan med Telia skapas förutsättningar för en storskalig fiberutbyggnad med målet att 90 % av hushållen i Kalmar kommun ska ha tillgång till fiber 2020.

Telia kommer att erbjuda villafiber till hushåll i kommunens alla tätorter vilket innebär att cirka 6000 villaägare blir erbjudna en fiberanslutning till Telia Öppen fiber.
– Just nu pågår kampanj i Lindsdal och Smedby men i dagarna startar ytterligare kampanj i samtliga tätorter på landsbygden, berättar Mikael Jarmdal, Kommun och Stadsnätsansvarig på Telia Sonera.
– Genom eventet vill vi uppmärksamma den stora satsning som görs i Kalmar kommun men också möjliggöra för invånare att komma och ställa frågor till Telia och dess partners, Kalmar kommun och Länsstyrelsen i Kalmar län, berättar Anders Andersson (C).

Media hälsas välkomna till Larmtorget i Kalmar. Efter avslutad invigning av Anders Andersson kl 11.00 finns möjlighet att ställa frågor till representanter från Telia Sonera och Kalmar kommun.

Tid: Lördag 18 april kl.11.00
Plats: Larmtorget i Kalmar

Anders Andersson (C), kommunalråd, tel. 0480-45 00 26
Mikael Jarmdal, Kommun och Stadsnätsansvarig, Telia Sonera Sverige AB, tel. 070 325 24 50

• event
  • larmtorget
  • utbyggnad
  • telia
  • teliasonera
  • bredband
  • anders andersson
  • fiber

Kalmar är en av Sveriges mest historiskt intressanta städer och en region som har framtiden för sig. Vi är landets yngsta universitetsstad och rankas i absoluta Sverigetoppen när Reseguiden listar årets sommarstäder. Vill man göra utblickar finns regionens flygplats här med flera dagliga avgångar till Stockholm, reguljär trafik till Berlin samt en omfattande chartertrafik.