Pressinbjudan: Utdelning av Kalmar kommuns stipendier och kulturpris

I samband med kultur- och fritidsnämndens sammanträde den 14 december, delar ordförande Marianne Dahlberg ut kulturpriset på 25 000 kronor, samt kultur- och idrottsstipendium om vardera 10 000 kronor.

Kulturpriset

Kalmar kommuns kulturpris 2017, på 25 000 kronor, tilldelades Mari Almljung, Triangelteatern i samband med kultur- och fritidsnämndens sammanträde 14 december. Juryn har bestått av kultur- och fritisnämndens ordförande Marianne Dahlberg, vice ordförande Pelle Sederkvist, förvaltningschef Lolita Persson och kulturjournalisten Erika Norberg på Sveriges radio P4 Kalmar.

Juryns motivering:

Mari Almljung, en verklig eldsjäl, med outgrundlig energi och ett starkt engage­mang har hon utvecklat Triangelteatern till en viktig del i Kalmars kulturliv.

Under en 40-årsperiod har Mari verkat i Triangelteatern, hon har varit och är en dörröppnare för barn- och ungdomar in i teatervärlden och där har hon fått dem att växa både på och bakom scenen

Kulturstipendium tilldelas:

Föreningen Kalmar Makerspace, för att kunna fortsätta utveckla föreningens verksamhet med fler inriktningar och att få möjlighet till fler medlemmar.

Kulturstipendium tilldelas:

David Ravelid, studerande inom klassisk gitarr, för att kunna fortsätta studera vid Bachelor of music performance i Birmingham och Academy of music i Krakow.

Idrottsstipendium tilldelas:

Hanna Jonsson, för att fortsätta utvecklas inom sin idrott längdskidor, stipendiet ska användas till träningsläger för att tidigare kunna gå ut på snöträning.

Kalmar kommun delar årligen ut stipendier till sökande inom kultur- och idrottsverksamhet. Stipendium kan tilldelas person född eller bosatt i Kalmar eller med annan anknytning till Kalmar. Ansökan kan göras enskilt eller i grupp, även föreningar kan söka.

Stipendier delas årligen ut för konstnärlig utveckling, stödja och uppmuntra verksamhet inom olika konstnärliga områden och för att utveckla idrottsprestationer eller sitt idrottsledarskap inom olika idrottsområden

Datum: 14 december
Tid: 11:00-12:00