Pressinbjudan: Vernissage för fotoutställningen ”Bilder som förändrar världen”

I vår vardag möter vi tusentals bilder och många av dem bär på budskap som når oss undermedvetet, budskap om genus och budskap om normer som talar om för oss hur vi ska vara för att vara ”normala” och ”riktiga”. Utställningen ”Bilder som förändrar världen” vill bidra till att utmana dessa könsstereotyper, klyschor och snäva normer för könsidentitet, hudfärg, religion, sexuell läggning och funktion. Utställningen manar till eftertanke – Hur kommer det sig att vi väljer de bilder vi gör och vilka signaler sänder vi med de bilder vi väljer ut?

Utställningen är framtagen av Gävle kommun tillsammans med Genusfotografen, Tomas Gunnarsson och finns på stadsbiblioteket i Kalmar fram till den 30 augusti.

Media hälsas varmt välkomna på vernissagen!
Marianne Dahlberg, ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Kalmar kommun, invigningstalar.

Tid: Tisdagen den 20 juni kl 15.30
Plats: Kalmar stadsbibliotek