Vindkraftverk på Öland återanvänds i Polen

Vindkraftverk på Öland återanvänds i Polen

Idag plockar Kalmar Energi ned tre av sina vindkraftverk på piren i Degerhamn på Öland. De ska sedan transporteras och återanvändas i Polen.

- Vi säljer dem till företaget Connected Wind Services för vidare export till Polen, eftersom de är för små för att vara lönsamma här, berättar Mats Yngvesson, produktionschef på Kalmar Energi.

Marken återställs
Länder som Polen och Storbritannien har en nätstruktur som gör att verk med mindre effekt passar bättre. Vindkraftverken som nu tas ned har en effekt på 250 kW vardera och har stått i Degerhamn sedan 1996.Efter nästan 20 år i tjänst och en sammanlagd produktion på 30 GWh demonteras de nu och marken runt piren återställs.

- Det är inget fel på verken och vindläget är optimalt. Det här visar bara vilken smart och flexibel energiproduktion vindkraft är, säger Mats Yngvesson.

Flexibel energiproduktion
Nästan ingen energiproduktion kan jämföras på så sätt att tekniken går att montera upp eller ned på mycket kort tid. Dessutom blir ingreppet i naturen där de stått minimal.

- En vindkraftsatsning behöver inte vara för evigt, tvärtom ger flexibiliteten både miljömässiga och ekonomiska fördelar, säger Mats Yngvesson.

Kalmar Energi fortsätter satsa på vindkraft och erbjuder andelar i fem större verk i parken strax norr om Rockneby som invigdes 2012. I föreningen Kalmarsundvind finns sedan tidigare ytterligare tre vindkraftverk, ett i Degerhamn och två i Wannborga på Öland.

Mats Yngvesson, produktionschef
Mobil 070-361 2770

Kalmar Energi är regionens ledande energileverantör. Vi förser Kalmar, Smedby och Lindsdal med biobränslebaserad när- och fjärrvärme. Dessutom levererar vi el till 30 000 kunder i sydöstra Sverige och förser delar av Kalmar med fjärrkyla och optisk fiber. Vi omsätter årligen ca 800 miljoner och har drygt 90 medarbetare.