Rekord sommar för Kalmarflyg

Pressmeddelande  •  2011-08-11 09:54 CEST

I år har Kalmarflyg, flygit mer än någonsin tidigare och det märks att resenärerna har gillat detta. Kalmarflyg ökar med 34% mot Juli förra året. Marknadsandelen stiger från 44% till 56%. Det blir nästan 900 fler passagerare mot 2010.

- Vi märker att Kalmar blir en allt populärare sommarstad och att fler besöker Kalmar under Juli. Ökningen beror säkert också på att man väljer bort tåget i allt större utsträckning.

Fr.o.m 5 september, sätter Kalmarflyg in ett extra plan på sträckan och blir därmed det flygbolag som har flest turer till och från Stockholm.

- Det blir en spännande höst för oss, kommer marknaden att gilla att vi numera kan erbjuda 2 morgonturer en kl. 7 och en kl. 8? fråga sig Jens Bergzén verksamhetsansvarig på Kalmarflyg.

Eftersom Swedavia infört en föhöjd avgift på Bromma, som är helt onödig kommer Kalmarflyg att införa en orättvise avgift om 5.- fr.o.m. 1 september.

-Egentligen skulle avgiften vara högre för just Kalmarflyg, men vi har valt att fördela avgiften på samtliga bolag inom Sverigeflyg, varför vi håller nere kostnaden på just Kalmar, säger Jens Bergzén. Men det är djupt beklagligt att Swedavia resonerar som dem gör, det drabbar mindre regioner på sikt med den inställningen.

Direktflyget till Prag från Kalmar har hittills varit en succé och första avgången är redan slutsåld. Kalmarflyg erbjuder paketresor till Prag mellan den 20 oktober-3 november.

Regioner:

Kalmar