Startveckor för serier i Kanal 5, Kanal 9 och Kanal 11

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 09:31 CEST

I början av oktober startar många av våra populära drama- och komediserier. I Kanal 5 startar nya säsonger av The Big Bang Theory och Grey's Anatomy och det är premiärdags för Shondaland-producerade How to get away with murder. I Kanal 9 startar sista säsongen av Sons of Anarchy - och lite längre fram även femte säsongen av The Walking Dead. Och i Kanal 11 startar nya säsonger av Scandal, The Originals och Once upon a time.

Kanal 5

The Big Bang Theory

Säsongsstart tisdag 7 oktober 21.00, säsong 8 (dubbelavsnitt)

The Big Bang Theory är USAs största tittarsuccé just nu – och den mest sedda sitcomen sedan Vänner slutade 2004. Serien har fått förnyat för tre ytterligare säsonger och i höst startar den åttonde säsongen. Under sommaren har det i amerikanska medier rapporterats friskt kring castens löneförhandlingar. I sjunde säsongens sista avsnitt hade Sheldon problem med alla förändringar som sker runt honom och fattade ett drastiskt beslut. Säsongen startar 22 september på amerikanska CBS. När The Big Bang Theory är tillbaka flyttar Mom till 21.30. Serien går även att se efter sändning på kanal5play.se.

Grey’s Anatomy

Säsongsstart onsdag 8 oktober 21.00, säsong 11 (säsongsstarten sänds 21.30)

I höst är Grey’s Anatomy tillbaka med den elfte säsongen av relationsdramer på Grey Sloan Memorial. Den tionde säsongen tog avsked 28 maj och då skrevs också karaktären Cristina Yang (Sandra Oh) ut ur serien. I höst har Shonda Rimes-producerade Grey’s tillsammans med Scandal och Shondaland-produktionen How to get away with murder total dominans på torsdagar i amerikanska ABC (som kallar torsdagarna All-Shonda thursday) och läkarserien är förnyad för flera säsonger framåt. Serien går även att se för premiumkunder på kanal5play.se.

How to get away with murder

Premiär onsdag 15 oktober 21.55

Nya serien från succéproducenten Shonda Rimes produktionsbolag Shondaland är dramat How to get away with murder, skrivet av Peter Nowalk. Seriens briljanta mittpunkt är brottsmålsadvokaten Annalise Keating (Viola Davis) som undervisar på Middleton Law. Hon är känd för att vara lika hård mot studenterna som mot sina motståndare i rätten. Hennes yrkesstolthet är allt för henne och hon döljer sitt snåriga privatliv bakom en närmast ogenomtränglig fasad av professionell cynism. Serien kommer till Kanal 5 i oktober.

När serien startar möter vi Wes Gibbins (Alfred Enoch) som tackat ja till en reservplats på Middleton Law med höga förväntningar. Helt oanande kommer han till professor Keatings högt aktade kurs i brottsmålsjuridik. Keating är skolans mest krävande lärare och en av landets tuffaste brottsmålsadvokater. Hon har dedikerat sitt liv åt att vinna – och hon skyr inga medel. Varje år väljer hon en handfull studenter som praktikanter till sin byrå och hennes elever gör allt som står i deras makt för att få en av de åtråvärda platserna. Serien går även att se för premiumkunder på kanal5play.se.

Kanal 9

Sons of Anarchy

Säsongsstart söndag 12 oktober 21.00, säsong 7

Sjätte säsongen avslutades i Kanal 9 i april och i den 80 minuter långa säsongsavslutningen fick vi se hur Jax beslut fick ödesdigra konsekvenser för såväl klubben som hans familj. FX-serien är tillbaka i höst med en sjunde och sista säsong, som startar i USA 9 september.

The Walking Dead

Säsongsstart söndag 2 november 22.15, säsong 5

The Walking Deads fjärde säsong var en av den amerikanska tv-världens mest oväntade hitar i våras. Säsongen startade starkt och ökade och serien följdes, diskuterades och debatterades av ett ständigt ökande antal fans över hela världen. I Sverige sänds The Walking Dead i Kanal 9 och i höst kommer den femte säsongen, på amerikanska AMC startar säsongen 12 oktober. Serien går även att se efter sändning på kanal9play.se.

Kanal 11

Scandal

Säsongsstart måndag 6 oktober 21.00, säsong 4

I avslutningen av den tredje säsongen (sänds 29 sep i Kanal 11) är vi framme på valdagen och Livs framtid står på spel när båda hennes föräldrar använder henne som en bricka i ett spel. Fjärde säsongen startar i USA som en del av All-Shonda thursday den 25 september och startar i Kanal 11 måndag 6 oktober 21.00. Serien går även att se för premiumkunder på kanal11play.se.

Arrow

Tillbaka torsdag 9 oktober 21.00 (startar med dubbelavsnitt, ep 213-214)

Arrow är tillbaka mitt i den andra säsongen, nu i Kanal 11. Vi fortsätter att lägga pussel med Olivers dåtid som skeppsbruten på ön med det nutida livet som medborgarhjälten Arrow i hemstaden Starling. När vi återvänder har Oliver bett Sara komma tillbaka till Starling för att hålla ett öga på Laurel och medan Oliver försöker få Sara att kämpa för det goda kontaktas hon av League of Assassins. Arrow är förnyad för en tredje säsong. Serien går även att se för premiumkunder på kanal11play.se.

The Originals

Säsongsstart torsdag 16 oktober 22.00, säsong 2

The Originals hade sitt ursprung i Vampire Diaries och följer vampyrfamiljen Mikaelson. För tusen år sedan svor att alltid helga och skydda familjebanden. I första säsongen mötte vi Klaus som återvänder till New Orleans, staden som hans familj hjälpte till att bygga upp, och han kan svårligen tänka sig att lyda under sin förre skyddsling Marcel. Syskonen Elijah och Rebekah följer efter honom för att passa sin oberäknelige bror och hamnar mitt i en maktkamp mellan häxor och vampyrer. The Originals fick tidigt godkänt för en andra säsong och startar på amerikanska The CW 6 oktober. Serien går även att se för premiumkunder på kanal11play.se.

Supernatural

Säsongsstart lördag 18 oktober 22.10, säsong 10

Tionde säsongen av Supernatural startar i USA 7 oktober och kommer till Kanal 11 lördag 18 oktober.

Once upon a time

Säsongsstart måndag 20 oktober 20.00, säsong 4

I slutet av säsong 3 (den tudelade finalen sänds 30 juni och 7 juli) skickades Emma 30 år tillbaka i tiden och ställdes inför en gigantisk utmaning. Hon måste begränsa sina handlingar så att de inte ändrar framtiden – för henne själv och de andra i sagovärlden och den verkliga världen. Nytt i fjärde säsongen är bland annat att Disney-karaktären Elsa (från filmen Frost) dyker upp. Säsongsstarten (som sänds i USA 28 september) föregås av ett specialavsnitt kallat Storybrooke has Frozen over som sänds 19.00. Serien går även att se för premiumkunder på kanal11play.se.

Avsnitt och bilder kommer in till press.sbstv.se i takt med att vi får access.

Kanal 11 blev en del av SBS Discovery TV den 1 juni 2013. Kanal 11 riktar sig huvudsakligen till en ung kvinnlig målgrupp med fängslande, snackisvänlig  och berörande underhållning. Programutbudet består av bland annat av de färgstarkaste sitcom-serierna, drama, underhållning och reality.