Bråda dagar för Vägens hjältar i vinterhalkan

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2016 11:38 CET

Vägens hjältar får säsongsstart i Kanal 5 den 1 december. Bild: Kanal 5

Den 1 december finns det ett par viktiga ting att hålla reda på. Det ena är att du måste ha vinterdäck på din bil. Det andra är att Vägens hjältar äntligen rullar igång igen. På torsdagar 20:00 i Kanal 5 får vi följa med favoriter som vägassistanschauffören Soffan, bärgarna Linus, Denny och Berra - och icke att förglömma den lilla bärgarhunden Doris - i deras händelserika vardag på en ständigt susande och brusande arbetsplats.

Vi får också stifta bekantskap med några nya hjältar från Assistancekåren, Falck och Vägassistans, och med en och annan trafikant som drabbats av bekymmer på vägen.

Vintern drar just nu in över Sverige med full kraft, och det innebär bråda dagar för våra hjältar som arbetar ute på vägarna. Alltså: Kör försiktigt hem till tv-soffan med bytta däck och ordentligt fastskruvade hjul. Den 1 december 20:00 startar Vägens hjältar för säsongen. Det första avsnittet bjuder på stor dramatik när en lastbilsförare svimmar bakom ratten på motorvägen och kör in i ett pärlband av bilar innan färden får ett slut. Berra och bärgarhunden Doris skyndar sig dit. Dessutom får Benny ett brådskande larm om en rejäl olycka på Essingeleden, och Gojan blir viral när han får ett ovanligt uppdrag i centrala Stockholm.

Vägens hjältars andra säsong spelades in i början av året, när vintern övergick i vår och väglaget var ömsom torrt och fint och ömsom rena halkbanan. Liksom då är väglaget nu när vintern är på väg tillbaka lurigt. ”Bärgar-Berra” Silwing och Denny Ullberg, två av programmets erfarna bärgare med många år i yrket, påminner om några viktiga saker att tänka på när man ger sig ut på vägarna under årets kalla och mörka månader.

- Varje år sker tusentals olyckor och det är i skiftningen mellan torrt väglag och halka som faran är som störst. Det är viktigt att planera sin körning ordentligt vid halt väglag. Tänk på hastigheten och håll avståndet till bilen framför. Om du sänker hastigheten lite ökar du dina marginaler att klara en svår situation, säger Denny Ullberg, som arbetar på Falck.

- Har du inte bytt däck så är det hög tid att göra det nu. Kolla mönsterdjupet på dina vinterdäck, lagen säger att det ska vara minst tre millimeter, men jag tycker att det ska vara mycket mer. Och glöm sedan för allt i världen inte att efterdra hjulen även om du byter på däckfirma. Jag vet inte hur många hjullösa bilar och förare jag fått ta hand om på mina många höstar och vårar som bärgare. Det är tur att vi finns – men synd att vi behövs, konstaterar Berra Silwing på Assistancekåren.

- Och ha en påse sand och en skyffel i bakluckan, det kan rädda många situationer.

Vägens hjältar produceras av Nyhetsbolaget för Kanal 5 och får säsongsstart den 1 december 20:00 i Kanal 5.

Fler pressbilder finns att hämta på press.discoverynetworks.se.