Chockstart i Dessertmästarna: Revanschlystna veteraner gör comeback

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2018 15:54 CET

Richard Karlsson, Joy Harris, Ellinor Jensen Oscarsson, Fabien Jacquet, Markus Lundqvist, Sara Nilsson, Per Bäckström och Josef Assio. Foto: Magnus Selander/Kanal 5

Det blir stor dramatik i premiären av Dessertmästarnas sjätte säsong. De fyra nya deltagarna får en chockstart när det plötsligt visar sig att de får konkurrens av ett gäng vassa favoriter från tidigare säsonger. In kommer Per Bäckström, Sara Nilsson, Josef Assio och Markus Lundqvist – alla med siktet inställt på segern. Dessertmästarna får säsongsstart onsdag den 14 februari 21:00 på Kanal 5.

Vårens Dessertmästarna startar med en rejäl överraskning för de fyra nya deltagarna Ellinor Jensen, Fabien Jacquet, Joy Harris och Richard Karlsson. Knappt hinner de göra sig hemmastadda vid bakborden innan konkurrensen plötsligt hårdnar och fyra revanschlystna Dessertmästarnaveteraner gör entré för att vara med i kampen om den prestigefyllda titeln.

Tittarfavoriterna Markus ”Cake cowboy” Lundqvist från Lysekil, Josef Assio från Falköping, Sara Nilsson från Höganäs och Per Bäckström från Stockholm kliver hemvant och självsäkert in i köket. Alla är de fast beslutna om att vinna. De kan spelets regler, och sedan de sist tävlade har de haft tid på sig att vässa sina färdigheter ytterligare.

– Man är ju inte med för att man vill komma trea. Det blir tredje gången gillt, säger en självsäker Per Bäckström, som slutade just på bronsplatsen i både Dessertmästarnas första och fjärde säsong.

Juryns Sebastien Boudet, Roy Fares och Magnus Johansson berättar att det blir en dramatisk säsong full av överraskningar.

– Våra veteraner har förstås fortsatt att utvecklas sedan de var med i Dessertmästarna, och de kan kanske ha en fördel av att de vet vad de har framför sig. Med det sagt så är de fyra nya deltagarna knappast några gröngölingar när det kommer till desserter. Utgången är långt ifrån självklar, vi kommer att se nya och gamla favoriter både falla och briljera under säsongens gång, säger Magnus Johansson.

Dessertmästarnas sjätte säsong produceras av ITV och får premiär onsdag den 14 februari 21:00 på Kanal 5.

.

Fakta: Här är de fyra favoriterna som återvänder till Dessertmästarna

Josef Assio, 34, deltog i säsong 5

Från: Falköping

Josef är kocken som började jobba i familjeföretaget som nioåring och som startade eget som tjugoåring. Sedan vi såg honom sist har familjen tillsammans med några kollegor köpt en krog i Skövde som nu renoveras. Josef är ansvarig för dessertmenyn, och skapar säsongsbetonade desserter med lokala råvaror. Vid sidan av restaurangjobbet äger han ett gym, och han har länge tävlat i fitness. Josef har saknat Dessertmästarna och har sedan sist jobbat med sina tävlingsnerver. Nu är han redo för revansch.

Markus Lundqvist, 38, deltog i säsong 4

Bor: Kivik

Från: Lysekil

Lysekilskillen Markus blev Cake cowboy med hela svenska folket när han skrittade in i Dessertmästarnas fjärde säsong med sin cowboyhatt. Sedan sist har han utvecklat sin egen verksamhet så att den är ytterligare ett steg närmare hans stora dröm om en choklad-saloon, och snart flyttar saloonen till ett gammalt snickeri som andas ännu mer cowboy. Han har också blivit bättre på att rida och har börjat med hästhoppning. Att arbeta med det han älskar, och på sina egna villkor, blev räddningen efter att han för några år sedan gått in i väggen och blivit sjukskriven.

Per Bäckström, 45, deltog i säsong 1 och 4

Bor: Stockholm, Länna

Från: Stockholm

Per har slutat som tredjepristagare båda gångerna han tävlat i Dessertmästarna. Sedan vi sist såg honom, i säsong fyra, har han och några kollegor uppfyllt en dröm om ett eget ställe. Han är driftschef på Stinas bageri, som har tre butiker i Stockholm. Pers styrka är att han kan mycket om mycket, och han är fast besluten om att gå segrande ur den här säsongen. Om inte annat så för att ”det är dags att bryta trenden med skånska vinnare och låta huvudstaden ta plats”.

Sara Nilsson, 29, deltog i säsong 4

Bor: Klippan

Från: Höganäs

Sara är den temperamentsfulla och konstnärliga rocktjejen som lämnade ishockeyn för att bli konditor. Hon har jobbat som kock i flottan och utbildat sig i choklad och bakverk i Schweiz. Sedan sist har hon startat egna företaget Rock’n’roll pastry arts, tagit sitt gesällbrev - och tagit OS-silver i Culinary Olympics med Skåne Kulinar som hon är lagkapten för. Andrapristagaren från säsong fyra kliver tillbaka in i programmet med stort självförtroende. I dag litar hon på sin känsla och på sitt omdöme, och inte minst på sina smaklökar. Sara tar sitt hantverk på största allvar och skulle hellre hoppa av tävlingen än ställa fram något som inte smakar bra. Målet är att vinna årets konditor inom en snar framtid. Men först ska hon bli Dessertmästare.

.

Här är de fyra nykomlingarna

Ellinor Jensen Oscarsson, 24

Bor: Gustavsberg/Värmdö

Från: Växjö

Ellinor flyttade med familjen till Stockholm när hon var 16. Intresset för bakning har hon haft sedan hon som liten stod hemma och rullade chokladbollar, och efter studenten började hon jobba på ett bageri. Därefter utbildade hon sig till konditor och fick jobb på Artipelag. I dag är hon en av tre konditorer på Gondolen i Stockholm, där hon både bakar och tar fram restaurangens dessertmeny. Ellinor ser Dessertmästarna som en utmaning och ett tillfälle att få lite nya erfarenheter. Hon känner sig tryggast med att göra tårtor och tallriksdesserter.

Fabien Jacquet, 45

Bor: Hallstahammar

Från: Fontainebeau, Frankrike, sju mil utanför Paris

Fabien är utbildad kock och konditor i Frankrike. Han kom till Sverige för kärlekens skull, efter att han förälskat sig i en svenska i Paris på 1990-talet. Men kulturkrocken var total. Klimatet, människornas försiktighet, butikernas köttfärspaket… Det blev för mycket för den karismatiske fransmannen, som drog till sjöss och jobbade i några år. I slutet på 90-talet kom han trots allt tillbaka, och mötte kärleken på nytt. Efter några år i Göteborg och en sväng tillbaka till Frankrike hamnade han i Västerås där han i dag arbetar som kökschef på Wirsbo Herrgård. Drömmen är att driva en egen verksamhet med hästar och mat i södra Frankrike. I Dessertmästarna tror han att hans bakgrund som både kock och konditor liksom hans ålder är till fördel.

Joy Harris, 26

Bor: Stockholm

Från: Borås

Joy är en självlärd konditor med två heltidsjobb: hon är frilanskonditor och jobbar också på den populära restaurangen Berns i Stockholm. Hon sköter all sin marknadsföring för bolaget JFH via sociala medier. Intresset för yrket tog fart på allvar i samband med att hon gjorde desserten till sin mammas 50-årsfest och lyckades så bra att hon direkt fick en förfrågan om att göra en bröllopsdessert för 100 gäster. Joy gillar att testa nya saker och vet instinktivt vilka ingredienser som passar ihop. Skulle det till äventyrs gå fel försöker hon igen tills det går rätt. Hon är en smaksäker konditor som tagit sig dit hon är genom att ”slänga ihop lite grejer så blir det bra”. Förra året utbildade hon sig på den berömda skolan Le Cordon Bleu i London och fick sitt Diplôme de Pâtisserie.

Richard Karlsson, 31

Bor: Grebbestad

Från: Göteborg

Richard tillbringade sina fem första levnadsår på resa. Familjen bodde i en tolv meter lång husbil eftersom pappan proffsbowlade – och var världsmästare i bowling. Han har ärvt sin fars vinnarskalle, och spelade själv bowling på elitnivå för ett par år sedan. Richard började jobba som kock i tjugoårsåldern, och är helt självlärd. För tre år sedan gick han från att laga luncher till att börja med med fine dining, och då konstaterade han att desserterna inte höll måttet. Han började experimentera med tallriksdesserter. Hans styrka är presentationen, konstnärligheten och känslan för färg och form. I dag arbetar han som köksmästare på Grebys fisk- och skaldjursrestaurang, och han har planer på att också söka till årets kock. Richard vill sätta Grebbestad på kartan och få all världens finsmakare att hitta dit.