Höjdpunkter i Kanal 5 vecka 4-7

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2016 14:50 CET

Måndag 15 februari startar elfte säsongen av Criminal Minds med nya teammedlemmen Dr Tara Lewis (Aisha Tyler, bla Vänner, 24 och CSI) som kompletterar BAU-teamet när Kate valt att sluta och JJ blivit mamma.

Gåsmamman kommer till Kanal 5 torsdag 18 februari 21.00. Alexandra Rapaport spelar huvudpersonen Sonja vars värld förändras när makens ljusskygga affärer skär in i hennes bekymmersfria vardag.

Vecka 4

The Secret world of Lego

Måndag 25 januari 20.00

I brittiska dokumentären The Secret world of Lego får vi följa med bakom kulisserna på jätteleksaksföretaget som tillverkar mer än en biljon legobitar varje vecka.

Vi träffar VP Matthew Ashton på anläggningen i Billund (som både är en sockerfri och superhemlig arbetsplats) och möter Justin som är där för att provbygga sig till sitt drömjobb som lego-kreatör. Vi följer med in på ursprungliga fabriken i Billund och ser hur succéföretagets valuta legobitarna görs.

Dessutom besöker vi nyöppnade kontoret "hubben" i London och träffar Mark, en AFOL (adult fans of lego) som hoppas få Legos välsignelse att starta ett magasin för vuxna legofans.
Brittiskt dokumentärprogram från 2015. Finns på clipsource.

Måndag 25 januari 21.00

Tre personer som varit inblandade i flera mord hävdar att de attackerades av ett skuggmonster vid varje mord och BAU-teamet letar efter en gärningsman som kontrollerar deras hjärnor.
Skådespelare: Thomas Gibson, Jennifer Love Hewitt, AJ Cook, Joe Mantegna, Matthew Gray Gubler, Shemar Moore, Kirsten Vangsness. Amerikansk thrillerserie från 2014-2015. S10E21.

Måndag 25 januari 21.55

En polismans kamera hackas och den känsliga filmen hamnar på nätet. Teamet försöker hitta hackaren innan det utbryter kravaller i den lilla staden som polisen arbetade i. Skådespelare: Patricia Arquette, Shad Moss, James Van Der Beek, Charley Koontz, Hayley Kiyoko, Ted Danson. Amerikansk dramathrillerserie från 2015. S02E03.

Tisdag 26 januari 20.00

Det spökar på Ullared, i alla fall om man frågar Ola-Conny som tror att det spökar i källaren. Spådamen Margareta frågar andarna hur hennes dag i varuhuset kommer sluta. Den glade shopparen Åke stylar om sin husvagnsträdgård. Och så är stammisen Gitte tillbaka för att inhandla porslinsänglar. Svensk realityserie från 2015. Syntolkas. S07E03.

Tisdag 26 januari 21.55

Jimmy kämpar för att anpassa sig till sin nyfunna familj och Gerald överraskar honom med att ordna familjens första utflykt till stranden tillsammans. Det gläder alla - utom Jimmy som hellre vill gå på ett glamoröst poolparty.
Skådespelare: John Stamos, Paget Brewster, Josh Peck, Ravi Patel, Christina Milian, Bob Saget. Amerikansk komediserie från 2015. S01E02.

The Big Bang Theory, Mom, Black-ish och Mike & Molly har gått på säsongsuppehåll och är tillbaka i vår. The Middle var tillbaka med en ny säsong redan 19 januari och i februari är The Big Bang Theory och Mom tillbaka med nya avsnitt.

Säsongsstart: Arga Snickaren VIP

Onsdag 27 januari 20.00

I premiäravsnittet reser Anders Öfvergård hem till hela Sveriges dansbandsdrottning, Kikki Danielsson, som bor med sina två katter i ett parhus i Bollnäs. Kikki har problem med att hitta struktur och ordning bland sina saker och hon släpar ständigt kläder och väskor upp och ner för sin trapp eftersom förvaring i huset är obefintlig. Mitt i röran har det skapats ett ”kaos-rum” där Kikki förvarar saker hon inte orkar ta hand om och Anders upptäcker att Kikki gärna köper nytt när hon inte hittar vad hon letar efter och huset är nu överfullt med saker.

Anders hjälper Kikki att hitta struktur i kaoset och det blir fyra tuffa dagar fyllda av hårt arbete, skratt och långa samtal. Programledare: Anders Öfvergård.
Svensk inredningsserie från 2016. Syntolkas. S03E01.

Onsdag 27 januari 21.00

Ett mördat barn kan knytas till en rad juvelkupper och Laura och teamet måste stoppa ett rånargäng för att lösa ett mord. Jakes brott mot frånskilda föräldrars etikettregler tvingar Laura att omvärdera sitt förhållande med Tony.
Skådespelare: Debra Messing, Josh Lucas, Laz Alonso, Janina Gavankar, Max Jenkins.
Amerikansk kriminalkomediserie från 2014. S01E20.

Onsdag 27 januari 21.55

Vänner och fiender förenas efter att Cody blivit attackerad. Billy behöver Wicks hjälp när han försöker komma på vem som är ansvarig för brottet. Carla är misstänksam mot Hap och Jules.
Skådespelare: Don Johnson, Rebecca Rittenhouse, Chace Crawford, Amber Valletta, Scott Michael Foster, India de Beaufort. Amerikansk kriminaldramaserie från 2015. S01E06.

Säsongsavslutning: Vägens hjältar

Torsdag 28 januari 20.00

Fem bilar har krockat på Skurubron och Soffan rycker ut. Bärgaren Berra och hundarna Doris och Harry åker på ett uppdrag där en ung tjej kört fast i leran. En lastbil och en personbil har krockat i norra länken. En cyklist har irrat ut på motorvägen. Svensk dokumentärserie från 2015. S01E08.

Trevligt folk deluxe

Torsdag 28 januari 21.00

Bandy-VM närmar sig med stormsteg och spelarna i Somalia bandy börjar sakta men säkert lära sig åka skridskor. Men initiativtagaren Patrik Andersson får veta att internationella bandyförbundet ställer sig tveksamt till att laget kommer hinna bli redo. Dessutom är pengarna slut. Han börjar planera en insamlingsgala ledd av Filip och Fredrik, men Filip är i Los Angeles för att välkomna sitt första barn till världen. Mitt i allt får Patrik dystra besked, hans pappa har drabbats av obotlig cancer.

Medverkande: Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Pelle Fosshaug, Patrik Andersson.
Svensk dokumentärserie från 2015. S01E03.

American Crime

Torsdag 28 januari 22.00 (American Crime sänds ett dygn efter USA på Kanal 9 och Dplay samt en vecka efter det på Kanal 5)

En nyhetsartikel publiceras och familjen LaCroix måste hantera att sonen Kevin namnges som gärningsman. Anne hamnar på defensiven när artikeln publiceras, och nya bevis kommer fram som reser frågor om vad som egentligen hände vid övergreppet på Taylor.

Sänds i USA 20 januari.
Från Kanal 9 21/1. Originaltitel: American Crime.
S02E03. American Crime finns även på Dplay ett dygn efter amerikansk sändning och sänds på Kanal 9 med start 7 januari 23.00.

Film: CBGB

Fredag 29 januari 22.00

En film om Hilly Kristals klubb CBGB i New York, från dess födelse som en scen för country, bluegrass och blues, till vad det sen blev legendariskt för - födelseplatsen för den underjordiska rocken och punken.
Skådespelare: Alan Rickman, Malin Åkerman, Justin Bartha, Johnny Galecki, Stana Katic, Rupert Grint. Regi: Randall Miller.
Amerikansk dramafilm från 2013. Originaltitel: CBGB.

Film: Rivalerna

Lördag 30 januari 21.30

Kongressledamot Cam Brady har suttit ohotad på North Carolinas politiska tron i många år och vill göra så i fortsättningen också, men i årets val får han oväntat motstånd i form av det lokala turistkontorets naive chef. När valdagen närmar sig och förolämpningarna eskalerar är de bara intresserade av att krossa varandra.
Skådespelare: Will Ferrell, Zach Galifinakis, Jason Sudeikis, John Lithgow, Dylan McDermott. Regi: Jay Roach. Amerikansk komedifilm från 2012. Originaltitel: Campaign, The.

Söndag 31 januari 20.00

Tävlingen fortsätter och trycket ökar när de tävlande tutar och kör i ännu en tuff renoveringskamp. Vem pallar inte pressen? Programledare: Mike Holmes.
Amerikansk realityserie från 2015. S01E04.

Film: På smällen

Söndag 31 januari 21.00

Alison Scott är en lovande nöjesjournalist med en redan utstakad karriär framför sig. Efter en blöt kväll på krogen som slutar i slarvern Ben Stones säng, tvingas hon tänka om. Den högst tillfälliga sexuella förbindelsen resulterar i att Alison blir gravid. Inför valet att ensam ta hela ansvaret, eller att lära känna den blivande fadern, bestämmer Alison sig för att ge den godhjärtade, men töntige Ben en chans.
Skådespelare: Seth Rogen, Katherine Heigl, Paul Rudd. Regi: Judd Apatow.
Amerikansk komedifilm från 2007. Originaltitel: Knocked Up.

Vecka 5

Måndag 1 februari 14.00

Sverige-Finland. Kommentator: Niklas Jarelind, Jonas Claesson. Bandy-VM spelas i Uljanovsk i Ryssland.

Säsongsstart: Sofias änglar

Måndag 1 februari 20.00

Isabel, Anders och deras två små barn åker på en mysig glassutflykt när Anders plötsligt börjar må kraftigt illa. Familjen beger sig till sjukhuset i Södertälje, och medan Anders springer in genom entrén parkerar Isabel bilen. Hans rygg när han försvinner in på sjukhuset är det sista Isabel och barnen ser av sin sambo och pappa i livet. Anders dör bara timmar senare i akut blodförgiftning.
Nu är Isabel ensam kvar med barnen i den inte helt barnvänliga sommarstugan i Ågesta som paret skulle renovera - och med en ekonomi i kris. Hon vill inte sälja sin och Anders gemensamma dröm, men ser ingen annan utväg för att komma på fötter. Då kommer Sofia Wistam, Johnnie Krigström och Mattias Särnholm in och erbjuder stöd och hjälp.
Programledare: Mattias Särnholm, Johnnie Krigström, Sofia Wistam.
Svensk livsstilsserie från 2016. S06E01.

Måndag 1 februari 21.00

Flera skjutna personer hittas i Los Angeles-området och det visar sig att offren har kopplingar till brottslig verksamhet, varpå BAU-teamet tar upp jakten på vad som verkar vara en vanlig medborgare som vill rensa upp bland traktens brottslingar.
Skådespelare: Thomas Gibson, Jennifer Love Hewitt, AJ Cook, Joe Mantegna, Matthew Gray Gubler, Shemar Moore, Kirsten Vangsness. Amerikansk thrillerserie från 2014-2015. S10E22.

Måndag 1 februari 21.55

Cyberteamet utreder ett bortföranden av ett barn som är baserat på en onlinemyt där en kidnappare lockar till sig barn via en mobilapp. Elias aggressiva beteende på jobbet gör att Avery stänger av honom. Det ligger romantik är i luften för DB. Skådespelare: Patricia Arquette, Shad Moss, James Van Der Beek, Charley Koontz, Hayley Kiyoko, Ted Danson. Amerikansk dramathrillerserie från 2015. S02E04.

Tisdag 2 februari 14.00

Sverige-Kazakstan. Kommentator: Niklas Jarelind, Jonas Claesson. Bandy-VM spelas i Uljanovsk i Ryssland.

Tisdag 2 februari 20.00

Morgan och Ola-Conny åker på medelstidsdag i Halmstad och lever medeltidsliv. Vi åker hem till väktaren Pudden som stolt visar upp sin kristallkrona på toaletten och sin bubbelpool som han badar i. Hemma i Tibro har Josefine 700 st My Little Pony-figurer och Pokemons och visar upp allihop. Och så möter vi Kjell som blir förbannad när han ska sätta upp ett tält. Svensk realityserie från 2015. Syntolkas. S07E04.

Tisdag 2 februari 21.55

Jimmy har en killkväl med sonen Gerald för att få en chans att lära känna honom.
Skådespelare: John Stamos, Paget Brewster, Josh Peck, Ravi Patel, Christina Milian, Bob Saget. Amerikansk komediserie från 2015. S01E03.

Onsdag 3 februari 16.55

Ryssland - Sverige. Kommentator: Niklas Jarelind. Bandy-VM spelas i Uljanovsk i Ryssland.

Onsdag 3 februari 20.00

I veckans avsnitt åker Anders hem till Kalle Moraeus som bor i sitt drömhus från 70-talet i Orsa. Huset håller sakta på att förfalla eftersom det kryper in fukt i väggarna på grund av dålig ventilation. Dessutom ligger det saker överallt och Kalle har svårt att ta tag i problemen eftersom han inte vet var han ska börja. Anders tycker att Kalle prioriterar helt fel och att han gärna försöker skylla ifrån sig. Trots det vill han givetvis hjälpa Kalle och det blir fyra dagar fyllda med högljudda diskussioner, starka känslor, fiol- och dragspel. Programledare: Anders Öfvergård.
Svensk inredningsserie från 2016. Syntolkas. S03E02.

Onsdag 3 februari 21.00

Laura och teamet drabbar samman med en beskäftig amatördetektiv i jakten på en ung filmares mördare.
Amerikansk kriminalkomediserie från 2014. S01E21.

Onsdag 3 februari 21.55

CJ försöker hantera sin brors semester i Mexiko och oljeborrning. Förseningar på borrplatsen kostar tid och stora pengar.
Skådespelare: Don Johnson, Rebecca Rittenhouse, Chace Crawford, Amber Valletta, Scott Michael Foster, India de Beaufort. Amerikansk kriminaldramaserie från 2015. S01E07.

Torsdag 4 februari – återkommer om tid

Kvartsfinal. Bandy-VM spelas i Uljanovsk i Ryssland.

Säsongsstart: Ninja Warrior Sverige

Torsdag 4 februari 20.00

150 extremt vältränade och taggade atleter står redo att kasta sig ut i världens svåraste hinderbana. Först ut i kvalificeringsbanan är region Stockholm, där både revanschlystna favoriter från i fjol och hoppfylla nya aspiranter prövar lyckan. Förra årets vinnare, Alexander Mars, är tillbaka, denna gång med målet att klara sig hela vägen upp i det svårbestigna finaltornet Midoriyama.

125 vältränade svenskar kastade sig ut i världens svåraste hinderbana i första säsongen, men ingen tog sig hela vägen. Nu får revanschlystna favoriter från i fjol och hoppfulla nya aspiranter en chans att besegra den tuffa banan när succéprogrammet Ninja warrior Sverige kommer tillbaka. Många kände sig lockade att anta utmaningen när sökandet efter Sveriges nästa Ninja warrior drog igång tidigare i år. Omkring 150 atleter tog sig igenom gallringarna i Malmö, Göteborg, Stockholm, Umeå och Karlstad. Alla är starka, smidiga och vältränade. Men kommer någon av dem att klara sig hela vägen upp i toppen på det svindlande höga finaltornet Midoriyama? Först ut i kvalificeringsbanan är region Stockholm. Programledare: Adam Alsing. Medverkande: Karin Frick, Mårten Nylén. Svensk tävlingsserie från 2015. S02E01.

Trevligt folk deluxe

Torsdag 4 februari 21.00

Blott en och en halv månad återstår till bandy-VM i Sibirien. Den avgörande stunden är kommen. Bandyförbundet ska besluta om Somalia bandy över huvud taget är redo att åka. Samtidigt har det blivit dags för Patriks välgörenhetsgala i Borlänge, och en mycket motvillig Filip Hammar lämnar fru och nyfött barn i Los Angeles för att närvara. Men två dagar före galan finns fortfarande ingen lokal, och biljettförsäljningen går trögt.

Svensk dokumentärserie från 2015. S01E04.

American Crime

Torsdag 4 februari 22.00 (American Crime sänds ett dygn efter USA på Kanal 9 och Dplay samt en vecka efter det på Kanal 5)

När det uppdagas att DNA hittats på Taylors kläder, förbereder sig basketspelarnas föräldrar och skolledningen inför en närgången utredning. Eric tvingas erkänna något och Taylor försöker återgå till ett vanligt liv när han börjar i en kommunal skola.

Sänds 27 januari i USA.Skådespelare: Felicity Huffman, Timothy Hutton, Regina King, André Benjamin, Elvis Nolasco, Lili Taylor. Amerikansk dramaserie från 2016.
Från Kanal 9 28/1. Originaltitel: American Crime.
S02E04. American Crime finns även på Dplay ett dygn efter amerikansk sändning och sänds på Kanal 9 med start 7 januari 23.00.

Film: Body of lies

Fredag 5 februari 22.00

Roger Ferris är den bäste agent som USAs underrättelsetjänst har på fältet. Under sina farliga operationer lägger Ferris ofta sitt liv i händerna på sin chef, CIA-veteranen Ed Hoffman, som kommunicerar med honom genom en krypterad mobiltelefon. Hemma i sin välbärgade förort sitter Hoffman vid en laptop och spårar en ny terroristledare som legat bakom en serie bombdåd. För att locka fram terroristen måste Ferris bege sig in i dennes dunkla värld.
Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Russell Crowe. Regi: Ridley Scott.
Amerikansk actionthrillerfilm från 2008.

Lördag 6 februari – återkommer om tid

Semifinal. Bandy-VM spelas i Uljanovsk i Ryssland.

Film: Wimbledon

Lördag 6 februari 21.30

En professionell tennisspelare har tappat sin motivation och fallit i rankningen ner till plats 119. Tursamt nog för honom möter han en ung kvinnlig tennisspelare som hjälper honom att få tillbaka fokuseringen på att vinna Wimbledon.
Skådespelare: Kirsten Dunst, Paul Bettany, Jon Favreau, Sam Neill. Regi: Richard Loncraine.
Brittisk romantisk komedifilm från 2004.
Även Kanal 5 7/2. Originaltitel: Wimbledon.

Söndag 6 februari 20.00

Tävlingen ångar på i Atlanta när byggmästaren Mike Holmes sätter de tävlandes kunskaper under lupp. Vem får lämna tävlingen ikväll? Programledare: Mike Holmes.
Amerikansk realityserie från 2015. S01E05.

Söndag 7 februari – återkommer om tid

Om Sverige spelar bronsmatch eller finalmatch sänds matchen i Kanal 5, den andra matchen sänds på Eurosport 2. Bandy-VM spelas i Uljanovsk i Ryssland.

Film: Sherlock Holmes

Söndag 7 februari 21.00

Året är 1890 i London. Hela rikets säkerhet står på spel när Sherlock Holmes och Dr Watson jagar en skurk utan samvete, vars planer kan störta hela det brittiska imperiet. Sherlock Holmes mäter gärna sin skarpa hjärna mot sjuka brottsgenier, men när det krävs slåss han även mot skurkarna på ett mer handgripligt sätt.
Skådespelare: Robert Downey Jr, Jude Law, Rachel McAdams. Regi: Guy Ritchie. Amerikansk actionthrillerfilm från 2009.

Vecka 6

Sofias änglar

Måndag 8 februari 20.00

Catarinas tonårsson Didrik försvinner spårlöst och hans kropp hittas sedan i Bodaån. Catarina bor med sina två söner i ett hus i Skutskär med stora renoveringsbehov. Catarinas ekonomi är körd i botten och sorgen är förlamande. Sofias änglar rycker ut.
Programledare: Mattias Särnholm, Johnnie Krigström, Sofia Wistam.
Svensk livsstilsserie från 2016. S06E02.

Måndag 8 februari 21.00

Kates systerdotter Meg och hennes bästa vän blir kidnappade och BAU-teamet misstänker att de råkat ut för en gärningsman på nätet som bedriver sexhandel.
Skådespelare: Thomas Gibson, Jennifer Love Hewitt, AJ Cook, Joe Mantegna, Matthew Gray Gubler, Shemar Moore, Kirsten Vangsness. Amerikansk thrillerserie från 2014-2015. S10E23.

Måndag 8 februari 21.55

En hackare tar kontroll över alla medicintekniska produkter på ett sjukhus i Dallas och hotar att döda en patient varje timme om hans krav inte uppfylls. Cyber-teamet måste hitta utpressaren och räkna ut hur han kommit förbi det supertäta säkerhetssystemet. Skådespelare: Patricia Arquette, Shad Moss, James Van Der Beek, Charley Koontz, Hayley Kiyoko, Ted Danson. Amerikansk dramathrillerserie från 2015. S02E05.

Tisdag 9 februari 20.00

Morgan får en ny plastpress och måste säga farväl till den gamla som han jobbat med i tio år. Glamourtjejen och stammisen Helene är tillbaka med två likasinnade, Beatrice och Alva. Tjejerna handlar kläder till en fotosession som de har när varuhuset stängt. Vi följer med hem till Beatrice och Alvas hem i Skövde som andas glamour med leopardtapeter i vart och vartannat rum. Vi får vara med när Morgan hjälper Ola-Conny i trädgården och det är dags för nya koncern-VDn Jan att inreda sitt kontor. Svensk realityserie från 2015. Syntolkas. S07E05.

Tisdag 9 februari 21.55

Eftersom Jimmy missade sitt barnbarns första födelsedag beslutar han sig för att hålla en jättefest på restaurangen för att fira Edies tvåårsdag.
Skådespelare: John Stamos, Paget Brewster, Josh Peck, Ravi Patel, Christina Milian, Bob Saget. Amerikansk komediserie från 2015. S01E04.

Onsdag 10 februari 20.00

Anna Book bor i en lägenhet i Solna med sin familj. Garderober och förråd svämmar över. Köket håller på att falla samman och elen fungerar inte som den ska. Anders möter en familj helt utan koll på hemmet. För Anna krävs hårt arbete, svett och tårar. Programledare: Anders Öfvergård.
Svensk inredningsserie från 2016. Syntolkas. S03E03.

Onsdag 10 februari 21.00

Jakes tillstånd är kritiskt och Laura och teamet jagar gärningsmannen, en person som är beväpnad med ett nytt högteknologiskt vapen.
Amerikansk kriminalkomediserie från 2014. S01E22.

Onsdag 10 februari 21.55

Briggs Oil firar 30-årsjubileum och festen måste fortsätta trots den intensierade utredningen kring Haps affärer. Han misstänker att det finns en läcka i leden och försöker hitta den. Detta får Wick att rekrytera en osannolik medbrottsling för att sänka sin far. Samtidigt startar Annie en butik i Rock Springs med sin nya partner Billy, som blir alltmer upptagen av att hans lögner börjar komma ikapp honom.
Skådespelare: Don Johnson, Rebecca Rittenhouse, Chace Crawford, Amber Valletta, Scott Michael Foster, India de Beaufort. Amerikansk kriminaldramaserie från 2015. S01E08.

Ninja Warrior Sverige

Torsdag 11 februari 20.00

Regionsfinal för Stockholmsninjorna. De går in med självförtroende men den nya banan visar sig vara tuffare än vad många trott. Det blir hårda favoritfall, men också överraskande styrkeuppvisningar. Dessutom måste ninjorna nu tävla efter solnedgången.

125 vältränade svenskar kastade sig ut i världens svåraste hinderbana i första säsongen, men ingen tog sig hela vägen. Nu får revanschlystna favoriter från i fjol och hoppfulla nya aspiranter en chans att besegra den tuffa banan när succéprogrammet Ninja warrior Sverige kommer tillbaka. Många kände sig lockade att anta utmaningen när sökandet efter Sveriges nästa Ninja warrior drog igång tidigare i år. Omkring 150 atleter tog sig igenom gallringarna i Malmö, Göteborg, Stockholm, Umeå och Karlstad. Alla är starka, smidiga och vältränade. Men kommer någon av dem att klara sig hela vägen upp i toppen på det svindlande höga finaltornet Midoriyama? Först ut i kvalificeringsbanan är region Stockholm. Programledare: Adam Alsing. Medverkande: Karin Frick, Mårten Nylén. Svensk tävlingsserie från 2015. S02E02.

Sista avsnittet: Trevligt folk deluxe

Torsdag 11 februari 21.00

Det har varit en lång resa men nu är dagen äntligen här. Somalia bandy är på plats i Irkutsk som det första somaliska landslaget i ett världsmästerskap i bandy. För sju månader sedan hade ingen av spelarna stått på skridskor, och nu ska de spela fyra matcher inför hela världens oerhört nyfikna presskår. Stämningen är pirrig. Sponsorn Billy Tang håller ett känslosamt och peppande tal i omklädningsrummet, och eldsjälen Patrik Andersson ställer till med en välbesökt presskonferens.

Svensk dokumentärserie från 2015. S01E05.

Det var sista avsnittet av Trevligt folk deluxe. Somalia bandy spelade i både b-VM i bandy 2014 och 2015 och är dagarna före sista avsnittet på väg till sitt tredje VM. Filip och Fredrik är tillbaka i en andra säsong av Ska vi göra slut? senare i vår.

American Crime

Torsdag 11 februari 22.00 (American Crime sänds ett dygn efter USA på Kanal 9 och Dplay samt en vecka efter det på Kanal 5)

Efter att Eric tvingats prata öppet om sin sexualitet, måste Taylor försvara sina handlingar under festkvällen i förhör med polisen Anne kämpar med insikten att hennes son är gay och på Marshall-skolan tar Chris hand om en incident som kan ha rasistiska förtecken.
Sänds 3 februari i USA.
Från Kanal 9 4/2. Originaltitel: American Crime.
S02E05. American Crime finns även på Dplay och Kanal 9 ett dygn efter amerikansk sändning.

Film: Helens små underverk

Fredag 12 februari 22.00

Helen Harris lever det liv hon alltid drömt om. Hennes karriär på en av Manhattans hetaste modellagenturer är på uppgång och hon tillbringar dagarna på modevisningar och nätterna på heta klubbar. Ett telefonsamtal förändrar hela hennes bekymmerslösa livstil då hon plötsligt skall ansvara för sina systerbarn 15, 10 och 5 år gamla. Ingen tvivlar på att Helen är den coolaste mostern i New York, men vad vet den här glamourtjejen om att uppfostra barn?
Skådespelare: Kate Hudson, John Corbett, Joan Cusack, Helen Mirren, Amber Valletta, Felicity Huffman. Regi: Garry Marshall.
Amerikansk dramakomedifilm från 2004. Originaltitel: Raising Helen.

Familjefilm: Kung Fu Panda 2

Lördag 13 februari 18.05

Pos drömmar har slagit in. Nu är han den legendariska Drakkrigaren, som beskyddar Fredens Dal tillsammans med de andra kung fu-hjältarna, De fruktade fem: Mästare Tigrinnan, Mästare Tranan, Mästare Syrsan, Mästare Viper och Mästare Apan. När en ny fiende dyker upp måste Po och De fruktade fem beskydda hela Kina och rädda Kung Fu.
Skådespelare: animerad. Svenska röster: Lawrence Mackrory, Claes Ljungmark, Calle Carlswärd, Anneli Heed, Janne Westerlund, Hasse Brontén. Regi: Jennifer Yuh.
Amerikansk animerad äventyrsfilm från 2011.

Film: Get him to the greek

Lördag 13 februari 21.30

En praktikant på ett skivbolag får i uppdrag att flyga till London och eskortera den galne brittiske rockstjärnan Aldous Snow till en konsert på LA:s Greek Theater. Den stackars praktikanten måste navigera sig igenom ett veritabelt minfält av drogsmuggling i London, storbråk i New York och strippklubbsbesök i Las Vegas.
Skådespelare: Jonah Hill, Russell Brand, Elisabeth Moss. Regi: Nicholas Stoller.
Amerikansk komedifilm från 2010.

Söndag 14 februari 20.00

Mike skruvar upp tempot när ännu en tuff renovering ska genomföras på kort tid. Vem får lämna kampen ikväll? Programledare: Mike Holmes.
Amerikansk realityserie från 2015. S01E06.

Film: Horrible Bosses

Söndag 14 februari 21.00

För Nick, Kurt och Dale finns det bara en sak som gör deras dagar lite mer uthärdliga: fantasin om att bli av med sina outhärdliga chefer. En blöt kväll bestämmer de sig för att det är dags att gå från fantasi till handling och de tre vännerna gör upp en plan för att göra sig av med sina respektive arbetsgivare - för gott. Men naturligtvis går ingenting som planerat.
Skådespelare: Jason Bateman, Charlie Day, Jason Sudeikis, Kevin Spacey, Jennifer Aniston, Julie Bowen, Jamie Foxx. Regi: Seth Gordon.
Amerikansk komedifilm från 2011. Originaltitel: Horrible Bosses.

Vecka 7

Sofias änglar

Måndag 15 februari 20.00

Sjuåriga Olivia insjuknade i leukemi 2005. I fem år kämpade hon mot sjukdomen, men på midsommar 2010 blev hon så sjuk att hon fick läggas in på intensiven. Läkarna gav mamma Kajsa och pappa Micke det tunga beskedet att de inte kunde göra mer för Olivia. I september 2010, bara tolv år gammal, somnade Olivia in. Efter sig lämnade hon ett obeskrivligt tomrum. Kajsa, Micke och lillebror Elvin hade i princip bott på sjukhuset, och nu kom de hem till ett övergivet hus med allvarliga vattenskador och problem som de inte haft ork eller tid att ta itu med. Sedan dess har också lillasyster Nova kommit till världen, och planen är att hon så småningom ska få flytta in i Olivias gamla rum som stått orört i fem år. Men det tar emot att börjapacka undan Olivias saker.

Programledare: Mattias Särnholm, Johnnie Krigström, Sofia Wistam.
Svensk livsstilsserie från 2016. S06E03.

Säsongsstart: Criminal Minds

Måndag 15 februari 21.00

Med hjälp av en imponerande potentiell ny teammedlem, Dr Tara Lewis, jagar BAU-teamet en seriemördare som lämnar speciella kännetecken i offrens ansikten.
Skådespelare: Thomas Gibson, (AJ Cook), Joe Mantegna, Matthew Gray Gubler, Shemar Moore, Kirsten Vangsness, Aisha Tyler. Amerikansk thrillerserie från 2014-2015. S11E01.

Måndag 15 februari 21.55

En människa dödas av en förarlös bil under ett dragracing-lopp med streetracern Carmen Lopez, varpå Avery och teamet måste ta upp jakten på hackaren som via nätet kapar fordon och använder dem som fjärrstyrda bilar för att orsaka dödliga krascher. Skådespelare: Patricia Arquette, Shad Moss, James Van Der Beek, Charley Koontz, Hayley Kiyoko, Ted Danson. Amerikansk dramathrillerserie från 2015. S02E06.

Tisdag 16 februari 20.00

I veckans avsnitt av Ullared busar Gunnel och Maritta med andra kunder i varuhuset och alla hjälpmedel är tillåtna. Morgan och Ola-Conny ordnar en fiskdamm till barnen, men det blir inte riktigt som dom tänkt sig. Kjell bowlar och det visar sig att han är expert även på detta.
Vi får träffa sexbarnsmamman Johanna som har fullt upp att hålla reda på alla sina shoppingsugna barn. Och så arrangerar nya VDn Jan en happening i leklandet där han bjuder alla barn på vaniljglass och ansiktsmålning. Svensk realityserie från 2015. Syntolkas. S07E06.

Tisdag 16 februari 21.55

När Gerald inte kan komma i tid till Edies intervju på den finaste förskolan i området rycker Jimmy in för att hjälpa till. Men när han möter antagningskonsulenten råkar han av misstag dra en lögn som snart börjar leva sitt eget liv.
Skådespelare: John Stamos, Paget Brewster, Josh Peck, Ravi Patel, Christina Milian, Bob Saget. Amerikansk komediserie från 2015. S01E05.

Onsdag 17 februari 20.00

Anders Bagge bor på 1100 kvm, med både studios, strandtomt och pool. Det låter som ett drömhus, men när Arga snickaren kommer dit liknar det mer en mardröm.

Det mesta visas sig vara slarvigt renoverat, ihopfuskat eller inte ens färdigt. Dessutom fungerar inte värmen som den ska, vilken gör att Anders fryser och ofta blir sjuk. Anders Öfvergård och hans team tar sig inte bara an ett bristfälligt hem, utan även en Anders Bagge som måste lära sig ta mer ansvar och initiativ. Det dåliga mönstret, att bara att betala fakturor och tro att allt löser sig, måste brytas. Programledare: Anders Öfvergård.
Svensk inredningsserie från 2016. Syntolkas. S03E04.

Säsongsstart: The Mysteries of Laura

Onsdag 17 februari 21.00

En pojke kidnappas från sin TriBeCa-familj och Laura och teamet mäste kämpa mot tiden och avslöja en mängd familjehemligheter för att rädda pojken.
Amerikansk kriminalkomediserie från 2014. S02E01.

Onsdag 17 februari 21.55

Hap konfronterar Wick och Lacey leker detektiv. Carla får ett erbjudande som hon inte kan tacka nej till.
Skådespelare: Don Johnson, Rebecca Rittenhouse, Chace Crawford, Amber Valletta, Scott Michael Foster, India de Beaufort. Amerikansk kriminaldramaserie från 2015. S01E09.

Ninja Warrior Sverige

Torsdag 18 februari 20.00

Göteborgsninjorna står redo att inta kvalificeringsbanan, utsmyckad med svindlande moment som gardinen och snurrstocken som deltagarna måste bemästra utan att falla i vattnet. Banan avslutas i vanlig ordning med den skyhöga väggen som till råga på allt vuxit några decimeter sedan förra året. Frågan är hur många som tar sig upp - och vidare till regionsfinalen.

Programledare: Adam Alsing. Medverkande: Karin Frick, Mårten Nylén. Svensk tävlingsserie från 2015. S02E03.

Premiär: Gåsmamman

Torsdag 18 februari 21.00

Sonja Ek lever ett lyckligt och kärleksfyllt liv med sin man och sina tre barn i en förort till Stockholm. En dag förändras plötsligt allt och Sonja blir tvingad att passera gränsen till den kriminella världen för att kunna skydda sin familj.

Skådespelare: Alexandra Rapaport, Magnus Roosmann, Tommy Körberg, Grynet Molvig, Edvin Ryding, Clara Christiansson, Ivan Mathias Petersson, Gustaf Hammarsten.
Svensk thrillerserie från 2016. Syntolkas. S01E01. Gåsmamman sänds även lördagar 21.30.

American Crime

Torsdag 18 februari 22.00 (American Crime sänds ett dygn efter USA på Kanal 9 och Dplay samt en vecka efter det på Kanal 5)

Mer information kommer snart – sänds i USA 10 februari.
Från Kanal 9 11/2. Originaltitel: American Crime.
S02E06. American Crime finns även på Dplay och Kanal 9 ett dygn efter amerikansk sändning.

Film: Världarnas krig

Fredag 19 februari 22.00

Hamnarbetaren Ray Ferrier ska ta hand om sonen Robbie och dottern Rachel över helgen. Plötsligt slår en kraftfull ljusblixt ner i närheten av Rays hem. En trebent krigsmaskin reser sig ur marken och förintar alla i sin närhet. I ett försök att undkomma dessa obarmhärtiga fiender ger sig Ray och barnen i väg på en resa genom USA. Snart fastnar de i en ändlös ström av desperata människor på flykt undan denna armé av dödsmaskiner. Baserad på HG Wells roman.
Skådespelare: Tom Cruise, Justin Chatwin, Dakota Fanning, Tim Robbins. Regi: Steven Spielberg.
Amerikansk Sci-Fi thrillerfilm från 2005. Originaltitel: War of the Worlds.

Familjefilm: Oz the great and powerful

Lördag 20 februari 17.20

Oscar Diggs är en obetydlig cirkustrollkarl med tveksam moral. När han kastas ut från Kansas till Oz fantastiska värld tror han att hans lycka är gjord. Här väntar berömmelse och rikedom och det är bara för honom att ta för sig, tills han möter de tre häxorna Theodora, Evanora och Glinda, vilka inte är övertygade om att han är den stora trollkarl som alla väntat på. Prequel till "Trollkarlen från Oz" berättad ur trollkarlens perspektiv.
Skådespelare: James Franco, Michelle Williams, Rachel Weisz, Mila Kunis, Zach Braff. Regi: Sam Raimi. Amerikansk fantasyfilm från 2013.

Film: Rush hour

Lördag 20 februari 22.30

Poliskommissarie Lee sänds från Hong Kong till USA för att utreda kidnappningen av en kinesisk diplomats dotter. FBI, som också arbetar på fallet, vill inte att en utomstående som Lee lägger sig i deras utredning vilket gör att de parar ihop honom med Los Angeles-kriminalaren James Carter - en arrogant polis med talets gåva. De två männen kommer inte alls överens men när de upptäcker att de utnyttjas försöker de lösa fallet tillsammans.
Skådespelare: Jackie Chan, Chris Tucker. Regi: Brett Ratner.
Amerikansk actionkomedifilm från 1998.

Söndag 21 februari 20.00

Tävlingen tuffar på när ännu en renovering ska genomföras. Vem kirrar biffen och vem får åka hem?Programledare: Mike Holmes.
Amerikansk realityserie från 2015. S01E07.

Film: Baksmällan

Söndag 21 februari 21.00

De planerade en oförglömlig svensexa i Las Vegas. Men dagen efter den stora kvällen minns ingen vad som hände. Varför är det en baby i deras hotellsvit? Vem har tagit in en tiger i badrummet? Varför har en av grabbarna ett ID-band från ett sjukhus runt handleden? Och framförallt: var är brudgummen Doug? Deras bravader på fyllan är ingenting mot vad de tvingas gå igenom under baksmällans värsta timmar.
Skådespelare: Bradley Cooper, Ed Helms, Zach Galifianakis, Justin Bartha, Heather Graham, Mike Tyson. Regi: Todd Phillips.
Amerikansk komedifilm från 2009. Originaltitel: Hangover, The.