Michael Nyqvist och Dominic Monaghan redo

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2014 09:00 CEST

Michael Nyqvist och Dominic Monaghan redo för inspelningar i Stockholm

Idag startar inspelningarna av 100 Code en gastkramande kriminalserie skapad av Oscarbelönade manusförfattaren och regissören Bobby Moresco. Serien utspelar sig i Stockholm och i huvudrollerna ser vi storstjärnorna Michael Nyqvist och Dominic Monaghan, känd från Sagan om ringen och tv-serien Lost.

Stockholm står som spelplats i den nya svensk-amerikanska kriminalserien 100 Code där vi följer den New York-baserade kriminalpolisen Tommy Conley (Monaghan) när spåren i en mordutredning leder honom till Stockholm. Här möter han Michael Eklund (Nyqvist), en samvetsgrann och korrekt polis som vigt sitt liv åt jobbet, men som tappat gnistan efter att ha förlorat sin fru i cancer. Conleys inträde i Eklunds liv blir dock en nytändning. Med sitt stundtals heta temperament och en kompromisslös vilja att hitta den skyldige lyckas Conley vinna Eklunds engagemang, även om deras samarbete till en början inte är helt okomplicerat. Conley drivs av en till synes outtröttlig energi, men brottas också med demoner från sitt förflutna.

- Manuset till 100 Code är fantastiskt och kommer från en grupp författare som verkligen vet vad de sysslar med. Karaktärerna känns äkta och verklighetstrogna och casten hängiven och intressant. Dessutom tycks svenskar och skandinaver  ha en medfödd känsla för kriminalgenren just nu – titta bara på framgångarna med The Girl with the Dragon Tattoo, The Killing och The Bridge. Och så lockar Sverige och dess huvudstad mig… jag älskar ”fika”, säger Dominic Monaghan.

100 Code är en samproduktion mellan Red Arrow Internationals representant Henrik Bastin för Fabrik Entertainment (The Killing), 100 Code AB, Zen Productions (The Bible Code) och SBS Discovery TV för Kanal 5. Producent är Joakim Hansson på Strix Drama.

- Det skall bli fantastiskt spännande att filma i Stockholm; arkitekturen, ljuset, människorna och atmosfären. Genom Henrik och Joakim får jag möjlighet att jobba med ett förstklassigt team och en förstklassig skådespelarensemble, med Michael Nyqvist och Dominic Monaghan i spetsen. Dessutom är det för mig som författare intressant att kontrastera Stockholms vackra och idylliska atmosfär med en brutal ondska som lurar under ytan, säger manusförfattare och regissör Bobby Moresco.

Calle Jansson, kanaldirektör SBS Discovery Television:
- Kanal 5 är oomtvistat nummer ett vad gäller amerikansk crime efter succéer som bland annat Criminal Minds och CSI. Vi har historiskt engagerat oss i de tolv svenskproducerade långfilmerna Irene Huss. Vi fortsätter nu på den inslagna vägen med 100 Code. Det är magiskt att få arbeta med en erkänd storhet som Bobby Moresco, en fantastisk ensemble och produktionsbolag som är minst sagt heta inom den internationella crime tv-genren.

100 Code har planerad sändning i Kanal 5 under 2015.

Press kommer att bjudas in till ett inspelningsbesök i mitten på juni.

Biografier

Bobby Moresco
Bobby Moresco är född i New York där han växte upp i området Hell’s Kitchen i början på 50-talet. Efter en termin i gymnasiet hoppade han av skolan och började försörja sig på olika småjobb. 18 år gammal föreslog hans chef på baren där han jobbade att han skulle sikta på en karriär som skådespelare.  Moresco började ta teaterlektioner hos Wynn Handman och Peggy Fuery och 1978 flyttade han till Los Angeles där han startade The Actor’s Gym – en workshop för skådespelare. Moresco har sedan dess skrivit, producerat och regisserat över 35 olika teaterproduktioner samt medverkat i ett flertal framstående filmprojekt. Under större delen av 90-talet jobbade Moresco med att skriva och producera ett flertal tv- och filmprojekt, bland annat Millenium, EZ Streets samt Falcone. Hans uppväxt i Hell’s Kitchen inspirerade honom då han 2007 skrev och producerade NBCs tv-serie The Black Donnellys. 2004 skrev och producerade Moresco filmen Crash (Sandra Bullock, Ryan Phillipe, Matt Dillon, Thandie Newton och Brendan Fraser) tillsammans med sin vän Paul Haggis. Filmen vann en rad priser, bland annat en WGA, En Bafta, en Critic’s Choice Award samt tre Oscar (Bäst film, Bäst manus och Bästa klippning). 2005 var Moresco medproducent till filmen  Million Dollar Baby (Clint Eastwood och Hillary Duff)  även den vann en Oscar i kategorin Bästa film. Vid sidan om 100 Code är Moresco idag även aktuell med filmerna Hubris (Universal) samt Castor’s Daughter som han har skrivt manus till.

Dominic Monaghan
Dominic Monaghan föddes och växte upp i Tyskland där hans stora intresse för film startade efter att han som sex-åring såg filmen Star Wars. När familjen några år senare flyttade till England fördjupades hans intresse när han studerade engelsk litteratur och drama på Sixth Form College. Monaghans stora genombrott kom med rollen som ”Merry” i Sagan om ringen-trilogin och som Charlie i tv-serien Lost. Därefter har han medverkat i en rad amerikanska tv-serier och filmer som bland annat FlashForward och X-Men Origins: Wolverine. Vid sidan om sitt filmintresse har Monaghan även en stor passion för djur, natur och äventyr. I BBC Americas tv-serie Wild Things with Dominic Monaghan kan vi följa honom då han reser till jordens alla hörn för att hitta de största, giftigaste och mest exotiska djuren på planeten. Resorna ger honom också möjlighet att utöva sina fritidsintressen surfing, fotboll och lyssna och skriva musik.

Michael Nyqvist
Michael Nyqvist är en av Sveriges skickligaste och internationellt mest omtalade skådespelare. Han föddes i Stockholm, och flyttade efter gymnasiet till Malmö där han utbildade sig vid Malmö Teaterhögskola. Nyqvist har medverkat i en rad svenska och internationella filmer. Han blev känd för allmänheten i rollen som polis Johan Banck i den första omgången Beckfilmer 1997–1998. Hans stora genombrott kom med rollen som bonden Benny i Kjell Sundvalls film Grabben i graven bredvid - en roll han belönades med en Guldbagge för. År 2004 spelade Nyqvist huvudrollen i publiksuccén Så som i himmelen. Nyqvist spelade även rollen som Michael Blomkvist i filmatiseringen av Stieg Larssons Millennium-böcker. Under 2011 gjorde Nyqvist sina första Hollywoodroller när han spelade i filmerna Abduction och Mission: Impossible – Ghost Protocol. Nyqvist är en del av den fasta ensemblen på Kungliga Dramatiska Teatern och har medverkat i flertalet Lars Norénpjäser, bland annat Personkrets 3:1 och Skuggpojkarna.

SBS Discovery TV ägs sedan april 2013 av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 1,8 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier. I Norden representerar SBS Discovery 20 tv-kanaler. SBS Discovery TV har en veckoräckvidd på drygt 4 miljoner tittare och omfattar i Sverige tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery World, Discovery HD Showcase och Animal Planet HD, samt onlineplattformarna Kanal 5 Play, Kanal 9 Play och Kanal 11 Play.

Strix Drama har producerat ett stort antal filmer och serier i olika genres och har arbetat med några av Skandinaviens mest framstående skådespelare. De senaste produktionerna från Strix Drama var säsong 2 av Johan Falk-serien, samt långfilmen Åsa-Nisse – Wälkom to Knohult.

Fabrik Entertainment
(före detta Fuse) grundades 2005 av Mikkel Bondesen och slogs samman med Red Arrow Internationl 2011 då svenska producent Henrik Bastin blev partner och VD. Fabrik Entertainment producerar tv-format för den amerikanska och internationella tv-marknaden och har haft stora framgångar med bland annat The Killing (AMC), Burn Notice (USA) och The Good Guys (Fox). Fabriks senaste projekt är tv-serien Bosch (Amazon) som är baserad på Michael Connellys bästsäljare om polisen Harry Bosch.

Red Arrow International
Red Arrow International är ett av världens ledande tv-produktionsbolag med ett brett utbud av drama, fakta och formattitlar. Red Arrow International är också medproducent och finansiär av en rad prestigefulla projekt som bland annat Bosch (Amazon), Lilyhammer (Netflix), Betty White’s off Theri Rockers (NBC) och The Taste (ABC). Med kontor i München, Los Angeles och Hong Kong är bolaget världsomspännande och distribuerar innehåll till över 180 länder världen över. Red Arrow International drivs av Irina Ingnatiew och Henrik Pabst och är en del av Red Arrow Entertainment Group, som inkluderar 15 produktionsbolag i över nio länder; Los Angeles baserade MCN, Collective Digital Studios och kreativa samarbeten och joint ventures med STV, Screenz, Sync Media och One Three Media (Mark Burnett / Hearst). Red Arrow Entertainment Group ägs av ProSiebenSat.1 Group, en av Europas ledande mediahus.

Bilder finns på vår presstjänst: http://press.kanal5.se

För ytterligare information vänligen kontakta ebba.ekelund@kanal5.se.

SBS Discovery TV:s flaggskepp Kanal 5 startade sina sändningar 1989 och har genom sin positionering som renodlad underhållningskanal skördat stora framgångar. Denna lyckade positionering har gjorts möjlig genom bl.a. inköp av populära komedi- och dramaserier, lyckad filmprogrammering, starka sporträttigheter samt en rad framgångsrika egenproduktioner. Framgångarna har framför allt givit kanalen en mycket tydlig profil både gentemot tittare och annonsörer. Kanal 5 är den kanal som svenska tittare överlägset mest förknippar med ”Roligare TV”..