Uppdaterat: Våren 2016 på Kanal 5

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2016 08:46 CET

Berg & Meltzer på Hawaii

Premiär senare i vår

Carina Berg och Christine Meltzer är redo för ett nytt äventyr i den stora världen. Denna gång reser de till Hawaii - själva definitionen av ett paradis! Här finns allt samlat på ett och samma ställe –vulkaner, kritvita stränder, vithajar och kristallklart vatten.

Carina och Christine har gått all inoch hyrt en charmig träkåk på stranden på ön Oahu. Här skall de bo i en hel månad och verkligen anamma den hawaiianska kulturen med allt vad det innebär. Det kan vara en hula-hulakurs, en träff med en pårökt healer eller en lektion i närstrid med de skräckinjagande Lua Warriors. Självklart gör det allt de kan för att smälta in. Att bjuda över grannarna på grillfest hawaii-style är ett måste. Och förstås att lära sig hawaiianska. Hur ska man annars kunna beställa paraplydrinkar och fråga de vältränade surfarna om hur man undviker att bli hajmat?!

Ska vi göra slut?

Säsong 2 startar senare i vår

Svartsjuka, otrohet, vardagstristess, bristande kommunikation, ett sexliv som för länge sedan dött ut. Destruktiva mönster som behöver brytas och trasiga relationer som behöver plåstras om. Filip och Fredrik ger sig återigen ut i Sverige i kärlekens tjänst, för att lyssna på par i krisande förhållanden och försöka hjälpa dem i rätt riktning. Duon besöker par i Hedbyn, Ockelbo, Örnsköldsvik, Säffle och Märsta. Det blir en Sverigeresa fylld av tårar, tjafs, överraskningar, lycka - och nytändningar.
Bland annat får vi träffa rock’n’roll-paret Carmitha och Sanny från Säffle, som med fyra barn och en fullspäckad vardag har svårt att hitta tid och energi för varandra.

Ullared - jakten på storsäljaren

Säsong 2 startar tisdag 22 mars 20.00

I vår slår vi återigen upp portarna till shoppingparadiset Gekås och en ny säsong av succéserien Ullared. Vi möter några av de kunder, stammisar såväl som nyfrälsta, som med gott mod och hög ambition styr kundvagnarna mot de stora fynden. Givetvis får vi även denna säsong följa Morgan, Ola-Conny och andra eldsjälar som jobbar i varuhuset. Dessutom får vi i en ny säsong av Ullared - jakten på storsäljaren möta några av de uppfinnare och entreprenörer som hoppas att just deras produkt ska få en plats på Ullareds varuhyllor. Testpanelen består av Kjell, Åke och systrarna Gunnel och Maritta – alla kända från Ullared. Slutligen kommer Boris, som allsmäktig domare, välja den produkt som förtjänar en plats på Gekås hyllor. Och redan dagen efter att programmet har sänts kan varuhusets nästa potentiella storsäljare inhandlas av köpsugna kunder på Gekås.

Ex on the beach Sverige

Säsong 2 startar i vår

Nu kommer en ny säsong med sol, fest, singlar – och deras ex. Svenska Ex on the Beach ska landa på en paradisö och nu börjar castingen efter de åtta singlar som ska få spendera sitt livs semester där. En bekymmerslös tillvaro med fest och andra singlar i flott villa på en vacker ö – tills deras ex dyker upp.

Åtta singlar - fyra killar och fyra tjejer. En semestertillvaro full av fest, sol och bad där de åtta lever ett behagfullt liv i lyxvillan. Men friden försvinner snabbt när deras ex från tidigare relationer kliver upp ur havet och in deras perfekta tillvaro och rör till det. En efter en gör ex:en entré, nya relationer skapas, andra splittras och intrigerna tätnar. Vems ex kommer härnäst och vilket ex är det?

Ex on the BeachSverige hade premiär våren 2015 på Kanal 11 och blev omedelbart en tittarfavorit som dominerade playtittandet i Sverige under sändningsperioden. Det är det mest sedda programmet någonsin på Discovery Networks svenska playplattformar och just nu spelas en ny säsong av serien in för sändning i vår.

Sveriges värsta bilförare

Säsong 7 senare i vår

Trafiken rullar på i Sverige, men trots hårda lagar, regler och körkortskrav finns det de som lyckas ställa till det rejält för både sig själv och andra i trafiken. Impulsiva, rädda, övermodiga eller rakt av dumdristiga förare som på något sätt lyckats få ett körkort, men själva körningen är det värre med. I vår ska åtta av de allra sämsta förarna få sina körkort indragna av Adam Alsing i Sveriges värsta bilförare. Där utsätts de för utmaningar bakom ratten och tävlingar som sätter kunskaperna på prov. Hinderbanor, halkbanor, att backa eller kanske även den fruktade fickparkeringen.

Den som är minst sämst varje vecka vinner avsnittet, och om körningen anses icke livsfarlig kan personen få sitt körkort tillbaka och får då lämna serien. Den som är sist kvar får då den tveksamt åtråvärda titeln Sveriges värsta bilförare.

En jury avgör vilka som kan släppas ut i trafiken igen. Den består av körskolerektorn Jeanette Jedbäck Hindenburg, den f.d. polisen och yrkesofficeren Johan Sörbom och den kunnige motorentusiasten Patrik ”Budda” Ljungqvist.

Alla deltagare har med sig en co-driver. Det är en vän, chef eller familjemedlem som vill hjälpa till att göra sin förare till en bättre trafikant och mindre samhällsfara. De åker med i bilen och ska hjälpa föraren på traven. Säsongen är den sjunde totalt – Kanal 5 har tidigare sänt säsong 6.

Damlandslaget OS-kvalar i Holland

OS-kval i fotboll, 2-9 mars

Fyra landslag. En OS-biljett. I början av mars drar Discovery Networks ånyo på sig den blågula landslagströjan, då Lotta Schelin, Nilla Fischer och de andra i Pia Sundhages trupp spelar en kvalturnering i holländska Rotterdam. För motståndet står Norge, Schweiz och hemmanationen Holland, i potten ligger en plats i sommarens olympiska spel i Rio. All spänning går att följa på Kanal 5 som visar Sveriges matcher: 2 mars mot Norge, 5 mars mot Schweiz samt 9 mars mot Holland.

Gåsmamman

Premiär torsdag 18 februari 21.00, Gåsmamman sänds på torsdagar 21.00, lördagar 21.30 samt på Dplay

Alexandra Rapaport spelar huvudrollen och är producent i Kanal 5:s nya dramathriller Gåsmamman. I serien får vi följa trebarnsmamman Sonja (Rapaport), som lever ett vanligt och ganska bekymmerslöst liv tillsammans med sin älskade familj fram tills den dag allt förändras och hon tvingas in i en värld fylld av knarkhandel, brott och kriminalitet - allt för att skydda sina barn. Serien är regisserad av Richard Holm och i den stjärnspäckade casten ser vi bland andra Tommy Körberg, Susanne Thorson, Gustaf Hammarsten, Anja Lundqvist, Magnus Roosman, Grynet Molvig Lisette Pagler, Shebly Niavarani, och Ivan Mathias Peterson. Manusförfattare är Camilla Ahlgren och Martin Asphaug.

Aktuella serier

Serier som startade i januari och februari

I tredje säsongen av Arga Snickaren VIP som startade i slutet av januari besöker Anders Öfvergård bland annat Björn Ranelids skånelänga, Anders Bagges jättevilla, Peter Stormares barndomshem i Hälsingland och paret Björn Ferry och Heidi Anderssons hem i Storuman.

Andra säsongen av Ninja Warrior Sverige startade i början av februari och i finalen i april får vi se om någon av atleterna kan klara Midoriyama.

Sjunde säsongen av Ullared startade i januari och under säsongen lär vi känna nya VDn Jan, glamourtjejer, väktaren Pudden, Morgans plastpress och arrangerar korvätartävling med Ola-Conny – med mera!

Sofias Änglar startade i början av februari och under sjätte säsongen träffar vi människor som har hamnat i svåra situationer i livet. Sofia, Johnnie och Mattias hjälper också till med annat som kan göra vardagen lite lättare när man har annat som tar upp all tid. För när man mår som sämst så kan det mesta kännas omöjligt. Men genom att börja med att göra i ordning hemma, kan Sofias änglar förhoppningsvis skapa en nystart och hjälpa familjerna att vända livet till det bättre.

Nya titlar

Tutankhamun

Premiär senare i vår

I denna miniserie dyker vi ned i historiens dramatik när vi besöker det antika Egypten och följer farao Tutankhamons väg mot makten och hans kamp att leda Egypten mot ära och rikedom medan alla i hans närhet talar i eget intresse. I detta kostymdrama på en grund av fakta medverkar bland annat Ben Kingsley och Avan Jogia.

The Catch

Premiär senare i vår

Nya thrillerserien The Catch kommer från Grey’s Anatomy-skaparen Shonda Rhimes bolag Shondaland. Serien är skriven av Jennifer Schuur (Hannibal, Hostages) och produceras av Jennifer Schuur, Shonda Rhimes, Betsy Beers och JulieAnne Robinson.

I The Catch centreras handlingen kring gnistrande karriärskvinnan Alice Martin (Mireille Enos bla The Killing) som arbetar med att hjälpa företag att avslöja bedragare och förskingrare. Även om Alice är extremt duktig på sitt jobb, faller hennes privatliv snart samman när mannen hon planerade att gifta sig med visar sig vara en bluff. För Alice startar nu en katt-och-råtta-lek för att fånga solochvåraren innan ryktet om vad som hänt förstör hennes karriär.

Återvändande serier

Grey’s Anatomy

Tolfte säsongen är tillbaka 24 februari efter vinteruppehållet

Vi lämnade Seattle mitt i säsong 12 när en skogsbrand härjar utanför Seattle och skadade brandmän överbefolkar akuten på Grey Sloan. Maggie kämpar med att ha en proffsig relation till Andrew och Jo ifrågasätter Alex prioriteringar. Owens konflikt med nytillkomne Dr Nathan Riggs (Martin Henderson) blir värre och sjukhuset surrar av rykten om de två läkarnas historia. April och Jackson befinner sig vid brytpunkten och Amelia tar klivet ut i avgrunden.

När vi återvänder efter vinteruppehållet råkar Meredith illa ut när hon attackeras av en våldsam patient. Avsnittet ”The sound of silence” är regisserat av Denzel Washington.

Tolfte säsongen inleddes med att Meredith Grey återvänder till Grey Sloan och Seattle efter det sabbatsår som följde på Dereks död. Hon gör sig ett hem i moderns hus med sina tre barn, halvsystern Maggie och Dereks syster Amelia som båda haft romans i sina liv hittills under säsongen – Maggie råkar hamna i säng med AT-läkaren Andrew och Amelia fortsätter sitt odefinierade förhållande med Dr Hunt. Vardagen fortsätter på Grey Sloan – Catherine och Webber njuter av livet som gifta, Bailey får sitt drömjobb, Arizona drömmer om att hitta kärleken igen, April och Jackson kämpar med sitt äktenskap och Callie börjar dejta. Meredith fortsätter liv tills allt stannar omkring henne igen när just Callies dejt kliver in i huset på systrarnas middagsbjudning och visar sig vara läkaren som inte lyckades rädda Dereks liv.

Sitcomtisdag: The Big Bang Theory och Mom

Säsong 9 respektive 3 är tillbaka 23 februari

Nionde säsongen fortsätter i februari med nya avsnitt. Efter Sheldon och Amys uppbrott och Sheldons bittra utbrott i ”Fun with flags” har stämningen mellan honom och Amy varit frostig – men före vinteruppehållet testar ”Shamy” att umgås som vänner. Amy provar att dejta andra (bland annat ”Dave” som spelas av Steven Merchant) innan ett besök på akvariet får henne att fundera över vad hon egentligen vill. Penny och Leonard försöker på nytt föreslå för Sheldon att de ska flytta ihop på riktigt, vilket leder till att han provar att gå tillbaka till den senaste tiden i livet när allt var enkelt – nämligen 2003. Äktenskapet, som kanske fick en något trasslig start, har givit förhållandet ett lugn och när vi lämnar säsong 9 är det Penny och Leonard som står värdar för thanksgivingmiddagen.

När vi återvänder efter vinteruppehållet har Sheldon fastnat på en låt och när han äntligen kommer på varför den spelas om och om igen i huvudet måste han göra något han aldrig gjort förut.

Mom’s tredje säsong startade i början av november både i USA och på Kanal 5 och duetten Anna Faris (Christy) och Alison Janney (Bonnie) återvänder även de i februari med nya avsnitt. I säsongsstarten introducerades ännu en legendarisk komedienn – Ellen Burstyn – som Bonnies mamma Shirley. Dessutom fortsätter även de andra sitcomtisdagens serier: sista säsongen av Mike & Molly och andra säsongen av black-ish är tillbaka i mars. Nytillskottet Grandfathered hade premiär redan tisdag 19 januari 22.00.

Criminal Minds + Criminal Minds: Beyond Borders

Säsong 11 av Criminal Minds startar 15 februari, nya spinoffen Criminal Minds: Beyond borders startar senare i vår

Elfte säsongen av Criminal Minds startar 15 februari. När Kate (Jennifer Love Hewitt) slutat och JJ blir föräldraledig behöver gruppen förstärkning och Dr Tara Lewis (Aisha Tyler) ansluter. Under våren kommer alumni-skådespelaren Paget Brewster gästa säsongen i sin roll som Emily Prentiss.

I nya spinoffserien Criminal Minds: Beyond borders möter vi åter Gary Sinise (CSI NY) i en ny roll som enhetschef Jack Garrett på internationella divisionen av FBI. Divisionens uppgift är att hjälpa och rädda amerikanska medborgare som hamnat i svåra situationer utomlands.Garrett driver ett sammansvetsat team och lägger sitt liv i sina medarbetares händer. Före detta krigshjälten Matthew Simmons (Daniel Henney) gör blixtsnabba bedömningar I trängda lägen och analytikern Russ “Monty” Montgomery (Tyler James Williams) sätter sig i kontakt med de drabbades familjer när hans kollegor befinner sig ute på uppdrag.

Gary Sinise spelar Jack Garrett, Tyler James Williams spelar Russ “Monty” Montgomery, Alana De La Garza spelar Clara Seger, Annie Funke spelar Mae Jarvis och Daniel Henney spelar Matthew Simmons.

“Criminal Minds: Beyond Borders” är skriven av Criminal minds-showrunnern Erica Messer och produceras av Mark Gordon, Erica Messer, Nick Pepper och Adam Glass.

Quantico

Säsong 1 fortsätter måndag 14 mars 22.55

Quantico var höstens stora startsuccé i USA och första säsongen fortsätter på Kanal 5 i vår efter att serien plockats upp av ABC för en hel säsong. I huvudrollen ser vi Priyanka Chopra som Alex, vars historia berättas parallellt före och efter det terrordåd som hon är misstänkt för. USA’s bästa studenter anländer till Quantico för att påbörja sin träning till FBI’agenter ovetandes om att en av dem snart ska genomföra det största terrorattentatet på amerikansk mark sedan 9/11. När vi närmar oss vinteruppehållet söker Alex efter den verkliga bombaren, eftersom ett nytt attentat hotar New York city.

The Little Couple

Säsong 8 startar söndag 6 mars 20.00

En av Kanal 5:s mest efterlängtade serier just nu är TLC-serien The Little Couple där vi följer gifta paret Bill Klein och Jennifer Arnold och deras barn Will och Zoe. I The Little Couple följer vi familjen i deras vardag i Houston, Texas. Jen är neonatalläkare och Bill är en entreprenör som bland annat driver en husdjursbutik . Tittarna har fått följa med paret på deras bröllop, husbygge, två adoptioner, Jens cancerdiagnos och behandling och 40-årsfirande. Denna säsong kommer familjen bland annat fira Zoes fjärde födelsedag, göra sig redo för Wills skolstart och ordna en modeshow för hundar.

Fler titlar

Tillbaka i vår

Code Black är tillbaka med säsong 1 i vår efter vinteruppehållet i början onsdag 2 mars. Dessutom fortsätter sitcomtisdagens serier, förutom The Big Bang Theory och Mom som givetvis är tillbaka 23 februari, är Mike & Molly samt black-ish tillbaka senare i mars. Law & Order: Special Victims Unit var tillbaka med nya avsnitt ur sjuttonde säsongen redan 4 februari.