IT-branschen är bäst på att använda LinkedIn och mediebranschen är mest aktiva på Facebook

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2011 15:39 CEST

När människor i det svenska näringslivet beskriver sin användning av olika sociala medier visas stora skillnader på hur olika branscher använder Facebook och LinkedIn. Det här visar TNS SIFOs medie- och målgruppsundersökning ORVESTO Näringsliv 2011.

Det är de kvinnliga beslutsfattarna som använder Facebook mest, medan de manliga är överlägset mest aktiva på LinkedIn. Facebook har 18 procent överrepresentation bland kvinnor medan LinkedIn har 26 procent överrepresentation bland män. Totalt sett är 74 procent av de mest frekventa LinkedIn-besökarna män.

IT-branschen är mest aktiva på LinkedIn
Om man analyserar användandet av Facebook och LinkedIn inom ett antal branscher kan man se väldigt stora skillnader mellan dessa. IT-branschen är överlägset mest aktiva på LinkedIn med en överrepresentation på hela 400 procent, följt av forskning/utveckling. Sämst på att avvända LinkedIn är Byggindustrin, Sjukvård/omsorg och Utbildningsverksamheter.

– Det är förvånande att utbildningssektorn ligger så långt efter många andra branscher. LinkedIn är en naturlig länk mellan skolor och näringslivet och skulle kunna utnyttjas betydligt bättre än vad man gör idag, säger Niklas Ekman, TNS SIFO.

Medie- och reklambranschen är mest aktiva på Facebook med en överrepresentation på 59 procent. Minst aktiva på Facebook är fastighetsbranschen.

LinkedIn - en direktlänk till de som fattar inköpsbesluten
Undersökningsresultatet visar även att de aktiva LinkedIn-besökarna är överrepresenterade bland de människor som har stort/avgörande beslutsinflytande gällande inköpsfrågor och val av leverantör när företag ska investera inom olika produkt/tjänsteområden. Totalt sett har LinkedIn-besökarna en överrepresentation på 38 procent gällande de som fattar inköpsbesluten.

För ytterligare information avseende ovanstående vänligen kontakta:

Niklas Ekman, Projektledare inom Media
mobil: 0701-84 21 96, niklas.ekman@tns-sifo.se

Fakta: ORVESTO Näringsliv är TNS SIFOs stora undersökning kring beslutsfattande inom Näringslivet. Undersökningens population är de 2,7 miljoner yrkesarbetande svenskar mellan åldrarna 23-63 som har högst inkomst. Varje år intervjuas mellan 11 000 till 15 000 beslutsfattare.

Kommentarer (0)

Kommentera