Sitter du på en guldgruva?

Dina smycken kan vara en guldgruva
De första månaderna på det nya året är en period då ekonomin i de svenska hushållen är extra ansträngd. En enkel lösning är att fundera över vilka föremål som man kan tänka sig att sälja.

- Under den senaste veckan har vi sett ädelmetallpriserna rusa i höjden och under onsdagen var guldpriset uppe i över 400 kronor per gram*. Det här är siffror som vi inte sett sen 2011, säger Oscar Sagefors Ekonomichef på Kaplans.

Vi tar även emot trasiga smycken
Det som många inte vet är att hos oss på Kaplans kan du tjäna pengar även på dina trasiga smycken och klockor. Vi tar emot guld, silver och platina och smälter för återvinning om det inte lönar sig att sälja på auktion. Detta är vi ensamma om i branschen att kunna erbjuda.

- Många som kommer in till oss blir förvånade av hur mycket pengar de faktiskt kan få ut av att sälja sådant som inte går att använda längre. Det kan vara alltifrån en plupp från ett örhänge, ett lås till en kedja eller ringen som tappat en sten, säger Marlene Söder Marknadschef på Kaplans.

Det kan fort bli mycket pengar
Eftersom guldpriset räknas per gram och per guldhalt (Karat) kan det fort bli mycket pengar för sådant som man kanske inte uppenbart tänker på kan inbringa pengar. Kaplans erbjuder också den unika möjligheten att du själv väljer om du vill ha pengarna direkt eller om du vill ta ut betalningen som ett presentkort hos oss. Väljer du presentkort får du alltid mer betalt än det dagsaktuella inköpsvärdet, fortsätter Marlene.

Du tjänar på att välja rätt företag för att sälja ditt guld
Kaplans betalar relativt höga priser för dina ädelmetallföremål och har inga dolda avgifter. Vi vill verka för ett hållbart återbruk och det är där tanken med att ta tillvara på föremålen och sälja på auktion kommer in. Återbrukstrenden är hetare än någonsin och allt fler vänder sig till auktionshusen i jakt på nya fynd, fortsätter Marlene.

Se redan idag vad du kan tjäna på ditt guld på vår hemsida.

----------------------------------------

*London Fix

Guldpriset bestäms av börsen och ändras varje dag.

Det som lägger grunden för världsmarknadens dagspris på guld och silver sätts av fem bankmedlemmar i The London Gold Market Fixing Ltd – ofta kallat London Fix.

Priset räknas fram två gånger per dag (förmiddag och eftermiddag) och presenteras i amerikanska dollar (USD), brittiska pund (GBP) och Euro (€) på Londonbörsen. Guldkursen fungerar som ett riktmärke för prissättningen av merparten av guld- och derivathandeln på hela världsmarknaden.

Här kan du läsa mer om London Gold Fixing.

• Marknad, börs

• guldpriser
  • köpaguld
  • guldpris
  • ädelmetaller
  • kaplansädelmetall

Kaplans når en stor publik av köpare i Storstockholm och Sverige, de Nordiska länderna och resten av världen. Vi har över 175 000 registrerade kunder och våra auktioner följs regelbundet av tusentals stamkunder och viktiga handlare, både genom personliga besök och över Internet.