foto: Marica Rosengård

Författarafton i Lokstallarna med Kjell Westö

Kultur Karlshamn är stolta över att få presentera en så stor författare som den finlandssvenske Kjell Westö, bosatt i Helsingfors. Gäst hos bland annat TV-programmet Babel och flera andra litteraturprogram i media.

Han debuterade redan som poet 1986 men blev mest känd i Sverige efter sin första roman Drakarna över Helsingfors (1996) och Hägring 38 (2013) som är en thrillerblandning. Hans romaner utspelar sig mestadels i barndomsstaden Helsingfors med bakgrund av Finlands historia. Skickligt låter han historiska skeenden bäras upp av känsliga och högst emotionella människor. Hägring 38 är också en klasskildring av högsta rang. Romanen nominerades för Finlandiapriset och belönades med Nordiska Rådets litteraturpris år 2014. Boken fick även Sveriges Radios Romanpris och samma år, 2014, fick Westö det svenska Aniarapriset samt Samfundet De Nios Stora pris för sitt samlade författarskap.

Westös verk är översatta till mer än 20 språk och har fått pris av Svenska litteratursällskapet i Finland sju gånger!

Han är aktuell med romanen Den svavelgula himlen som utkom nu i höst på Bonniers förlag.

”Det är en episk Helsingforsskildring om familjeband, kärlek och vänskap, men också en kritisk genomlysning av hur våra drömmar och minnen färgas av kön, klass och tidens gång. Här finns författarskapets alla signum och i romanen hörs ekon från Kjell Westös tidigare verk. Men laddningen är starkare och svärtan djupare än förr.”

Kvällens författarafton den 27 november kl. 19.00 i Lokstallarna, tar sikte från just denna roman och lyfter fram den enskilda människan som bärare av allt det där som gör oss så unika utifrån vårt sociala och genetiska arv, mötet med andra, kärleken som bygger upp oss och/eller förkrossar och framförallt vår historia som påverkar många av våra val (medgångar som motgångar).

Det kommer med all sannolikhet att bli en mycket intressant kväll med samtalsledaren Niklas Törnlund, själv verksam som poet och musiker, som lotsar oss in i detta fantastiska författarskap.

Biljetter 80 kr, medlem Föreningen Norden 60 kr, köps via www.karlshamn.se/kultur, på kommunens bibliotek eller vid entrén (endast kontant betalning).

Under hösten har Kultur Karlshamn tillsammans med Föreningen Norden och Folkuniversitetet lyft ett finskt tema till åminnelse av Finlands 100-årsjubileum.

Först ut i september månad erbjöd vi en författarafton med Sirpa Kähkönen som utifrån sin nyöversatta roman på svenska, Granitmannen, berättade om den finska civilbefolkningens öden i krigstiden och om flyktingskap på 20-talet och idag. För en del, om deras längtan efter bättre levnadsvillkor hos den väldeliga grannen i öst. Den 1 november berättade vår lokalkände Pertti Pennanen om att som ett 5-årigt krigsbarn skickas föräldralös från Finland till södra Sverige och Trensum. Hur blev hans liv i Sverige i ljuset av dagens flyktingbarn?

Lena Engkjaer

Bibliotekarie Programansvarig 0454-812 47