Elever från Norrevångskolan fick 2016 skapa en 3D-modell över framtidens hamnområde i Karlshamn, så som de ville att den skulle se ut. Allt enligt översiktsplanen som gäller för 2030. De presenterade sedan sitt resultat på Rådhuset.

Pressinbjudan: Nytt steg i spännande samarbete mellan skola och stadsbyggnadsavdelning

Under ett antal år har elever på Norrevångskolan fått lära sig att använda det digitala ritverktyget Fusion360 och att skriva ut egna skapade modeller via 3D-skrivare. Ett viktigt inslag i arbetet med 3D har varit samarbetet mellan Norrevångskolan och kommunens stadsbyggnadsavdelning. Nu tas nästa steg.

Samarbetet mellan Norrevångsskolan och kommunens stadsbyggnadsavdelning fortsätter att utvecklas. Under åren har projekten vuxit med antal deltagare och uppgifterna blivit mer komplexa för varje gång.

– Att få ett uppdrag från en samarbetspartner utanför skolan tillför meningsfullhet och gör skolarbetet till en del i ett större sammanhang. Det är viktigt att det inte bara är 3D-tekniken som står i centrum utan att eleverna får fundera kring andra saker som exempelvis demokrati och hur man påverkar i ett samhälle, säger Mia Lägnert, en av de ansvariga lärarna för den digitala profilen på Norrevångskolan i Mörrum.

Nu ska snart högstadieeleverna börja arbeta med en ny uppgift där även elever i årskurs fem kommer bli involverade.

Medierna bjuds in till presskonferens med Emina Kovacic, stadsarkitekt i Karlshamns kommun, Mia Lägnert och Per Ahlqvist, ansvariga lärare för den digitala profilen på Norrevångskolan i Mörrum som berättar vad det nya projektet handlar om och ska mynna ut i.

– Stadsbyggnadsavdelningen tycker att det finns två viktiga ingångar i årets projekt. Dels att lyfta in planeringens sociala aspekter med bland annat trygghetsaspekter i planeringen. Den andra är att då vi har fått ett uppdrag att uppdatera kommunens bostadsförsörjningsprogram vill vi i inledningsskedet nå olika målgrupper för att analysera hur de ser på sitt framtida boende, och dessa elever är en viktig målgrupp. Därför känns detta projekt helt rätt, säger Emina Kovacic.

Datum: torsdagen den 8 februari

Tid: 13.45-14.45

Plats: Rådhuset i Karlshamn, rum Kastellet.

Kontakt: stadsarkitekt Emina Kovacic, 0454-816 81 eller de ansvariga lärarna för den digitala profilen på Norrevångskolan i Mörrum Mia Lägnert, 070-513 27 29 och Per Ahlkvist 070-697 95 59.