Karlstad satsar på besöksservice

Nu utvecklar Karlstads kommun sin besöksservice och anpassar turistinformationen till gästernas sätt att söka information. Det innebär att kommunen inte längre låser fast personal till en fysisk plats, utan att de blir mobila. De får på ett bättre sätt möjlighet att finnas där gästerna är och öka servicen till besöksnäringen, se till att deras personal vet vad som händer och anpassa informationsmaterialet till gästernas behov. Kommunen kommer också att kunna satsa ännu mer på att synas digitalt.

Nu går Karlstads kommun från en traditionell turistbyrå till nytänkande besöksservice. Maria Östling är projektledare och hon tillsammans med Jonas Persson kommer att besöka aktörer inom besöksnäringen. Först ut är hotellen och allt eftersom följer restauranger, butiker och besöksmål med flera. De vill berätta om vad som finns och höra efter vad deras gäster, eller de själva saknar.

Att verkligen öka det lokala värdskapet är något som kräver samarbete och både Visit Karlstad Member och Hotellgruppen är i allra högsta grad delaktiga och engagerade. ”Vi har ett gemensamt mål. Vi arbetar för att vara Sveriges mest gästvänliga region och resans mål året om”, säger Hanna Åkerstedt hotelldirektör på First Hotel River C och ordförande i Visit Karlstad Member. Hon har alltid kämpat för att vi ska satsa på det lokala värdskapet, att där ligger vår konkurrensfördel och hon får starkt medhåll från Lena Malmberg, hotelldirektör på Clarion Collection Hotel Plaza och ordförande i Karlstads hotellgrupp. De är båda glada över att Karlstads kommun anpassat sin verksamhet efter nya behov och även att kommunen mer aktivt satsat på att synas i sociala medier och arbetat för att journalister och influencers ska hjälpa till att synliggöra vilken pärla Karlstad är.

”Utvecklingen av besöksservice är en del i ett större arbete för att få en effektivare turismorganisation”, säger Maria Westin, turismchef i Karlstads kommun. ”På samma sätt som flera av de större destinationerna gjort har Karlstads kommun nu omfördelat resurser så att vi ska nå gästerna där de vill ha informationen”.

För mer information:

Maria Östling, projektledare besöksservice, 054-540 24 74

Hanna Åkerstedt, ordförande Visit Karlstad Member, 070-533 37 82

Maria Westin, turismchef, tel 054-540 24 65

• Karlstad

Turismverksamheten i Karlstad ingår i Tillväxtcentrum och jobbar förutom med turism också med näringsliv och planarbete. Vårt uppdrag är ett Karlstad ska bli ett av Sveriges bästa besöksmål. Vår vision tillsammans med grannkommunerna är att Karlstadsregionen ska vara Sveriges mest gästvänliga region och resans mål året om. Vårt övergripande mål är att besöksnäringen ska utvecklas och genom fler tillresande gäster nå goda resultat, så vi får fler arbetstillfällen.

Maria Westin

Presskontakt Turismchef +46 (0)54-5402465