Välkommen till Öppet hus!

Välkommen till Öppet hus!

Lördag 9 september håller vi öppet hus för att fira vår 20-årsdag.

Karlstad Airport byggdes på nuvarande plats för 20 års sedan och invigdes 7 september 1997. På lördag håller vi öppet hus för att fira detta och för att visa upp vår verksamhet. På plats finns en stor del av personalen och dessutom flygbolag och samarbetspartners. Det är fri parkering för alla och besökarna har möjlighet att bekanta sig närmare med oss som jobbar här och de verksamheter som bedrivs på flygplatsen. Konferencier är Johan Östling, som även håller vernissage av sina barnboksillustrationer i terminalen på plan 2.

Innehåll:
- Flygplatsbrandmän visar brandbilar och övriga fordon
- Polisen har uppvisning med sina hundar
- Ambulanshelikoptern deltar med sin verksamhet
- Nextjet är på plats med ett öppet plan där man får gå in och prata med piloten
- Brandskyddföreningen visar hur man släcker bränder och pratar brandsäkerhet
- Besökarna får handla i taxfree-butiken (ej sprit och tobak)
- Turer till flygtornet. Hur jobbar en flygledare?
- Värmlands flygklubb och Segelflygklubben finns på plats
- Fly Green Fund och flygplatsens egen miljöverksamhet presenteras
- Bistroairport har öppet
…. och mycket mer!

När? Lördag 9/9 kl. 11-16
Var? Karlstad Airport
Vad? Öppet hus

Kontaktpersoner på plats:
Gunnar Johansson: 070-001 02 22
Carl Hallgren: 070-855 60 07
Hans Wennerholm 070-529 52 30

Välkommen!

Fakta:
Den gamla flygplatsen låg på Jakobsberg och togs i bruk på 1930-talet. 1993 beslöt Luftfartsverket, som då ägde och drev den, att bygga en ny i Våldalen, någon mil norr om centrum. Den invigdes 1997. Orsaken var att den gamla flygplatsen hade flera brister, bland annat att landningsbanan var för kort och låg för nära tät bebyggelse. 2010 tog Karlstads kommun över ägandet av flygplatsen från staten.

Banlängd: 2 520 m.
Terminalyta: 5500 m2
Flygtornets höjd: 25,5 m.
Antal resenärer 2016: 85 848 st.
Destinationer 2017:
Frankfurt (och hela världen)
Arlanda
Gran Canaria
Kreta
Kroatien
Mallorca
Rhodos
Cypern
Alicante
Mer än en flygplats:
Utbildningar i HLR, DHLR och Heta arbeten, företagsevent och konferenslokaler

Karlstad Airport är Värmlands största flygplats som är belägen cirka 18 kilometer nordväst om Karlstad. Flygplatsen ägs av Karlstads kommun och har cirka 100 000 resenärer per år.