Bra läge att binda elpriset

Bra läge att binda elpriset

Det rörliga priset
Som vi förutspådde i månadsbrevet för juni sjönk det rörliga priset något i juni jämfört med maj. Varmare temperaturer och mer vatten i magasinen pressade det rörliga priset nedåt. Sämre tillgänglighet i kärnkraften gjorde att det rörliga priset inte sjönk mer än några ören i juni.

Juli har inletts med relativt höga rörliga priser så vår bedömning är att det rörliga priset kommer att ha en sidledes rörelse under månaden.

De fasta priserna
De fasta priserna fortsätter att röra sig i sidled. Det för årstiden relativt starka rörliga priset stöttar liksom att världsmarknadspriset på kol har stigit den senaste tiden. Minskad efterfrågan på grund av varmare temperaturer har hållit tillbaka.

Efter att priset på terminerna på elbörsen sjunkit de senaste veckorna har priserna på nytt vänt upp under de senaste dagarna och när detta skrivs, torsdag 6 juli, ligger vi närmaste en höjning än en sänkning av de fasta priserna.

Eftersom de fasta priserna ligger på förhållandevis låga nivåer rekommenderar vi våra kunder att binda sitt elavtal. Vi har svårt att se att priserna kan sjunka mer från dagens nivåer, vi tror i stället att vi just nu ser de lägsta priserna under året. En annan sak som talar för att priserna kan komma att stiga är att överföringsbegränsningarna mellan Tyskland och Danmark kommer att minska. Detta kommer att leda till en ökad elexport från Danmark till Tyskland vilket förmodligen kommer att innebära högre priser i Norden.