Madeleine Leijonhufvud utreder lagskyddet för den sexuella integriteten

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 12:42 CEST

Den nuvarande våldtäktslagstiftningen duger inte trots att den bara har ett par år på nacken. Så hur bör svensk lag utformas för att ge ett fullgott skydd för varje människas sexuella integritet? Madeleine Leijonhufvud har på miljöpartiets uppdrag gjort en genomgripande undersökning av rättsläget och behovet av en förstärkt våldtäktslagstiftning.

Från Thomson Förlag kommer nu Madeleine Leijonhufvuds skuggutredning av vårt nationella lagskydd för den sexuella integriteten. På miljöpartiets uppdrag har Madeleine Leijonhufvud gjort en genomgripande undersökning - i samma form som en offentlig utredning - av rättsläget och behovet av en förstärkt våldtäktlagstiftning.

Enligt Leijohufvud duger inte dagens våldtäktslagstiftning, trots att den bara har ett par år på nacken. Vi klarar inte av att hantera dagens svenska verklighet eller att uppfylla Sveriges internationella åtaganden.

Boken är ett färdigt utredningsförslag och samtidigt ett genomarbetat debattinlägg på ett brännande aktuellt område.

För en kontakt med Madeleine Leijonhufvud kontakta Erika Gustafsson på 0708-587 673 alternativt erika.gustafsson@thomsonreuters.se.

Kommentarer (0)