Bästa pitchen vinner – tävling på BIO-Europe Spring

– Även de mest slående innovationer kan te sig ointressanta om inte de presenteras på ett engagerande sätt. Med den här tävlingen vill vi slå ett slag för den goda pitchen, säger Lilian Wikström, VD på KI Innovations som tillsammans med Johnson & Johnson Innovation anordnar pitchtävling vid det stora biotech-mötet BIO-Europe Spring 2016.

Den 4:e april inleds den internationella konferensen BIO-Europe Spring 2016 på Kistamässan med uppskattningsvis 2 300 delegater från hela världen. Konferensen är en arena för ”partnering” inom biotech där forskare, företagare, investerare och andra intressenter inom life science kan träffas för fruktbara möten och potentiella samarbeten.

– Det här är ett utmärkt tillfälle för oss på KI Innovations att visa upp vår portfölj med projekt inom läkemedelsutveckling, diagnostik, medicinteknik och digital hälsa, säger Lilian Wikström som utvecklar sitt resonemang i en intervju med Partnering360.

Ett nytt inslag på BIO-Europe är pitchtävlingen Start-up Slam som KI Innovations anordnar i samarbete med Johnson & Johnson Innovation. Totalt 17 företag från olika delar av landet ska bedömas av en skarp och namnkunnig jury.

– En bra pitch är en förutsättning för att kunna övertyga dem vars stöd du behöver för att komma vidare med ditt projekt, säger Mark Farmery, Senior Manager for Business Development på KI Innovations, som leder evenemanget tillsammans med Lily Cortese från Johnson & Johnson Innovation Centre i London.

Startup Slam äger rum på tisdagen med början 15.30. Efter att priser delats ut kommer ytterligare nätverkande att möjliggöras i samband med en middagsbjudning på Karolinska Institutets Aula Medica.

Läs även Mark Farmerys inlägg som gästbloggare på Partnering360: Collaborative healthcare innovation in Sweden: Sustainably transforming academic research at Karolinska Institutet into successful business.

Juryn i Startup Slam Sweden består av:
Anders Ekblom – Styrelseledamot, Vetenskapsrådet; styrelseordförande, Karolinska universitetssjukhuset och TFS International AB
Declan Jones – VP, Neuroscience Lead, Johnson & Johnson Innovation
Nina Rawal – Investeringsansvarig Life Science, Industrifonden

De tävlande företagen, nedan angivna i bokstavsordning, har det gemensamt att de har funnits i högst fem år och att de inte har fått över tio miljoner dollar i samlat stöd.

AlzeCure

• pitchtävling
  • startup slam
  • bi​o-europe spring

Karolinska Institutet Innovations AB är en del av Karolinska Institutets innovationssystem. Karolinska Institutet Innovations AB hjälper forskare att kommersialisera tidiga upptäckter inom life science.