Driven entreprenör i vit rock – ny styrelseordförande i KI Innovations

Magnus Persson är ny styrelseordförande i KI Innovations. Han är läkare, disputerad vid Karolinska Institutet och var med och grundade numera börsnoterade Aerocrine. Magnus Persson har även arbetat i läkemedelsindustrin och byggt upp investeringsfonder både här hemma och utomlands. En driven entreprenör i vit rock har landat i Sverige efter flera år i San Francisco.

– Min förhoppning är att kunna hjälpa till att göra KI Innovations till en självklar plats för vidareutveckling av de skarpaste hjärnornas upptäckter, säger han. Jag vill gärna dela med mig av mitt breda kontaktnät och min erfarenhet av att skapa affärer ur forskning på toppnivå.

Att det blev KI Innovations känns självklart för Magnus Persson. Cirkeln sluts där allt började – med närhet till forskning i världsklass och ett varumärke som få kan konkurrera med. Och vd Lilian Wikström är mycket nöjd.

– En önskeprofil för oss på KI Innovations. Bakgrunden och erfarenheten är perfekt för uppdraget, säger hon.

Magnus Persson är docent i fysiologi och var med och grundade Aerocrine redan under forskarutbildningen. Parallellt arbetade han kliniskt som läkare, men rekryterades ganska snabbt till läkemedelsföretaget Sanofi där han under en dynamisk period på 90-talet arbetade med kliniska prövningar och var med om utvecklingen av flera storsäljande läkemedel, så kallade blockbusters.

– Det var en fantastisk tid. Jag lärde mig väldigt mycket.

Därifrån fortsatte karriären med utvecklingen av HealthCap, en investeringsfond med fokus på medicinska projekt. Tillsammans med två andra entreprenörer deltog Magnus Persson i uppbyggandet av HealthCap från grunden, via stora investeringar och börsintroduktion till en verksamhet med 25 anställda. Framgången tog honom till San Francisco och en liknande utmaning. Här blev han ”Managing Partner” på investeringsfonden The Column Group – också med fokus på medicinska projekt och utveckling av biotech-bolag.

Magnus Persson är inte bara en teoretisk fysiolog, han utövar ofta och gärna fysiskt krävande sporter. Nu senast firade han sin 52-årsdag med att springa Lidingöloppet.

Han tillträder som styrelseordförande i en tid då KI Innovations kan glädja sig åt goda betyg från de forskare som gått vidare till affärsutveckling. På en skala från 1 till 10 ger forskarna KI Innovations ett genomsnittligt betyg på drygt 7.

– Ett resultat att både vårda och försöka överträffa, säger Magnus Persson.

För kontakt med Magnus Persson, telefon 073-731 41 46

För kontakt med Karolinska Institutet Innovations AB: Lilian Wikström, VD, telefon 070-453 31 17

• magnus persson
  • läkemedelsutveckling