EvOx Therapeutics tar plats i parken – får 117 miljoner i såddfinansiering

Pressmeddelande   •   Maj 11, 2016 08:37 CEST

Per Lundin, en av grundarna till EvOx Therapeutics som nu får tio miljoner pund för att utveckla sin exosomteknologi, välkomnas till KI Science Park av VD Märit Johansson. FOTO: Bosse Johansson

EvOx Therapeutics, nyinflyttade i KI Science Park, utvecklar en banbrytande teknologi för att leverera läkemedel – även genom blod-hjärnbarriären. Nu har det brittisk-svenska företaget säkrat tio miljoner pund, över 117 miljoner kronor, i såddfinansiering för att ta sin teknologi genom preklinisk och tidig klinisk fas.

– Nu har vi de resurser vi behöver för att fortsätta vårt arbete med ett ben i Oxford och det andra här i KI Science Park, säger Per Lundin, en av företagets grundare.

Den första stavelsen i företagsnamnet EvOx står för extracellulära vesiklar, ett slags nanostrukturer som de flesta av kroppens celler kan frisätta. Dessa vesiklar, som också kan kallas exosomer, har till uppgift att transportera biologiska signaler, proteiner och RNA-molekyler, mellan olika celler.

– Det vi gör är att skräddarsy exosomer för att leverera läkemedel till specifika vävnader, inte minst i hjärnan, säger Per Lundin.

Över 98 procent av idag tillgängliga läkemedelsbehandlingar saknar förmåga att gå igenom blod-hjärnbarriären, den mekanism som är till för att skydda hjärnan mot bland annat nervskadande ämnen som finns naturligt i blodet. Genom att ta hjälp av exosomer, förklarar Per Lundin, kan protein- och RNA-läkemedel ”smugglas” till exakt rätt destination i kroppen – också till hjärnan.

– Eftersom vår teknologi utnyttjar kroppens eget intracellulära distributionssystem kommer den att möjliggöra läkemedelsbehandling av Alzheimers och andra sjukdomar som drabbar hjärnan, men även autoimmuna sjukdomar och cancer.

EvOx Therapeutics är frukten av flera års exosomforskning genomförd av professor Matthew Wood, Oxford University, och Samir El Andaloussi, KI och Oxford University. De båda forskarna grundade företaget så sent som i år tillsammans med Per Lundin, även han med bakgrund på Karolinska Institutet.

– Det är en stor styrka för ett företag som vårt att kunna verka från två så välrenommerade plattformar som Oxford och KI Science Park, säger Per Lundin.

EvOx Therapeutics uppmärksammas nu stort i ansedda Financial Times, Oxford biotech deals highlight stature of UK university spinouts.

För ytterligare information, kontakta Per Lundin, EvOx Therapeutics, 070–820 32 76

För kontakt med Karolinska Institutet Science Park AB: Märit Johansson, VD, telefon 070–872 35 32

Karolinska Institutet Science Park vänder sig till innovativa forskningsbolag, internationella läkemedels- och medicinteknikbolag samt tjänste- och servicebolag med inriktning på innovation och forskning.

För närvarande finns strax över 90 verksamma bolag i lokaler i Solna och Flemingsberg – i nära anslutning till Karolinska Universitetssjukhuset och den världsledande forskningen vid Karolinska Institutet.

KI Science Park är ett företag som ingår i Karolinska Institutets innovationssystem.

Kommentarer (0)