Fullblodsproffs – ny ordförande i Karolinska Institutet Science Park

Hans Möller är ny styrelseordförande i Karolinska Institutet Science Park. Han har i tio år varit VD för Ideon Science Park i Lund och har en bakgrund som entreprenör i IT-branschen.
– Jag är stolt, glad och smickrad. Det ska bli fantastiskt att få vara med och leda en verksamhet med så starkt varumärke, säger han.

Hans Möller har med sin entreprenöriella erfarenhet och sin bakgrund som VD på landets äldsta Science Park ett perfekt CV för det nya styrelseuppdraget. Ideon Science Park grundades 1983 och kan sägas stå som modell för övriga liknande verksamheter runt om i landet. Här finns idag 350 bolag med totalt 3 000 anställda, varav cirka 20 procent kan räknas till life science-området.

– Min förhoppning är att kunna hjälpa till att göra KI Science Park till en självklar plats för vidareutveckling av världsledande forskning, säger han. Jag vill gärna dela med mig av mitt breda kontaktnät och min erfarenhet av att skapa en arena för att nyttiggöra forskningsresultat.

Hans Möller tillträder som styrelseordförande i en tid då KI Science Park kan glädja sig åt att ha över 70 företag på plats.Närheten till världsledande forskning inom Karolinska Institutet och möjligheten att skapa ett kvalificerat och exklusivt nätverk är lockande för forskningsintensiva små och medelstora företag.

– Det finns stora möjligheter till vidareutveckling, särskilt nu när de spektakulära och toppmoderna ovala husen är på plats, säger han.

Men Hans Möller menar också att life science-branschen står inför stora utmaningar, inte minst när det gäller att skapa nya och effektiva affärsmodeller.

– Det tar lite för lång tid att nå ut till marknaden. Här hoppas jag kunna vara med och påverka, säger han.

Ursprungligen från Jönköping har Hans Möller inte bara en gedigen erfarenhet av Science Parks, han är till och med född i en sådan miljö.

– Där Jönköping Science Park ligger idag fanns ett BB på 50-talet. Man kanske kan säga att jag fick atmosfären direkt med modersmjölken.

För kontakt med Karolinska Institutet Science Park AB:
Hans Möller, styrelseordförande, 0709-16 85 00
Märit Johansson, VD, telefon 0708-72 35 32

• Medicinsk forskning

• ideon
  • hans möller
  • life science
  • forskningspark
  • ki science park

• Jönköping

Karolinska Institutet Science Park AB är en forskningspark med mer än 60 företag inom life science och medicinteknik. KI Science Park finns i Solna och i Flemingsberg i södra Stockholmsregionen och tillhandahåller moderna lokaler, förstklassiga laboratorier och inkubatorer med alla möjligheter till stöd.

Anders Flodin

Presskontakt VD, Karolinska Institutet Holding AB 073-370 81 55