Kaspersky Lab och Seculert presenterar ‘Madi’, en nyligen upptäckt cyberspionagekampanj i Mellanöstern

Kaspersky Labs forskare presenterar nu resultatet av en undersökning som utförts tillsammans med säkerhetsföretaget Seculert angående Madi – en aktiv cyberspionagekampanj som riktar in sig på Mellanöstern. Madi upptäcktes först av Seculert och är en trojan som genom social ingenjörskonst infiltrerar nätverk på noga utvalda mål.

Kaspersky Lab och Seculert arbetade tillsammans för att ta sig in i Madis kommandoservrar för att övervaka hotet och identifierade över 800 drabbade i Iran, Israel och utvalda länder världen över som kopplat upp sig mot kommandoservern under de senaste åtta månaderna. Statistiken visar att offren främst är affärsmän/kvinnor som arbetar på kritiska infrastrukturprojekt i Iran och Israel, israeliska finansinstitut, ingenjörsstudenter i Mellanöstern och flera olika myndigheter som kommunicerar i Mellanöstern.

Man upptäckte också att Madi för att sprida sig använde ovanligt mycket bilder av religiös eller politisk karaktär – men det som användaren ser som bilder eller filer och ovetandes öppnar är i själva verket program som infekterar datorn.

– Madis kod och struktur är relativt enkel jämförd med andra liknande hot, men de som ligger bakom Madi-attackerna har ändå kunnat genomföra en långvarig övervakning av högprofilerade offer. Kanske har just det amatörmässiga och primitiva tillvägagångssättet bidragit till att aktiviteterna flugit under radarn och inte upptäckts, säger Nicolas Brulez, Senior Malware Researcher på Kaspersky Lab.

– Intressant nog avslöjade vår gemensamma analys en hel del strängar på persiska utspridda både i den skadliga koden och i kommandoverktygen, vilket är ovanligt att se i skadlig kod. Angriparna var utan tvekan flytande i detta språk, säger Aviv Raff, Chief Technology Officer på Seculert.

Den informationsstjälande trojanen Madi gör det möjligt för en angripare att på distans stjäla känsliga filer från infekterade Windowsdatorer, övervaka känslig kommunikation över epost och snabbmeddelanden, spela in ljud och registrera tangenttryckningar samt ta skärmdumpar på offrens aktiviteter på datorn. Analysen visar att flera gigabyte data har laddats upp från offrens datorer.

Vanliga program och webbsidor som Madi spionerar på inkluderar Gmail, Hotmail, Yahoo! Mail, ICQ, Skype, Google+ och Facebook. Övervakning utförs också över integrerade ERP/CRM-system, affärskontrakt och ekonomisystem.

Kaspersky Labs Anti-Virus detekterar Madi-varianter som Trojan.Win32.Madi.

För att läsa hela Kaspersky Labs forskningsrapport, gå till: Securelist

För att läsa Seculerts forskning, gå till: SeculertBlog.

• kaspersky
  • internetsäkerhet
  • skadlig kod
  • madi
  • seculert

Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 15 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2010. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2011-2015 Forecast and 2010 Vendor Shares – December 2011. Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2010.