Kaspersky lanserar säkerhetlösning för Netbooks

Kaspersky Lab släpper nu en komplett säkerhetslösning för så kallade Netbooks - "Kaspersky Internet Security 2009 for Ultra-Portables". Lösningen är speciellt resurssnål och anpassad för Netbooks. Dessutom släpper Kaspersky sin prisbelönta Kaspersky Internet Security 2009 på ett 2 GB USB-minne framtaget för alla bärbara datorer utan CD/DVD.

De ultraportabla datorerna, även kallade Netbooks, är populära eftersom de är kompakta, har låg vikt och är billiga. Men Netbooks är också tyvärr mindre kraftfulla, vilket göra att resurskrävande säkerhetslösningar inte kan installeras på dem.

Kaspersky Internet Security 2009 for Ultra-Portables baseras på den prisbelönta säkehetslösningen Kaspersky Internet Security 2009. Den nya Netbook-produkten kombinerar omfattande skydd mot alla typer av Internethot och har ett användarvänligt gränssnitt som är speciellt utformad för mindre skärmar. Produkten klaras också att köras på datorer med lägre prestanda. Detta ger Netbook-datorer ett fullskaligt skydd utan prestandaförsämringar.

- Det är viktigt även för Netbook-ägare att ha ett bra skydd för sin dator. Netbooks har vanligtvis inte en CD- eller DVD-enhet och kan därför köpa säkerhetslösningen direkt från vår webbshop. Vi släpper även standardversionen av Kaspersky Internet Security 2009 på USB-minne vilket är välkommet för de laptop-ägare som inte kan installera via CD-läsare, säger Ronald Binnerstedt, teknisk ansvarig på Kaspersky Lab i Sverige.

Kaspersky Internet Security 2009 för Ultra-Portables ger skydd mot alla typer av skadliga program, spionprogram, nätverksattacker, adware, spam och annat oönskat innehåll. Lösningen skannar både filer, e-post, MSN/ICQ, Internettrafik och säkrar trådlösa- och VPN-anslutningar.

Tack vare det globala säkerhetssystemet Kaspersky Security Network och ett inbyggt förebyggande skydd identifierar Netbook-skyddet både kända och nya hot.

Kaspersky Internet Security 2009 for Ultra-Portables innehåller en dubbelriktad brandvägg. Utöver att upptäcka sårbarheter i program som körs innehåller den också ett klassificeringssystem som ger program och processer olika nivåer av tillgång till datorns resurser.

Denna lösning erbjuder även ett virtuellt tangetbord som möjliggör säker login och förhindrar stöld av lösenord och kreditkortsdetaljer.

Kompabilitet för Kaspersky Internet Security 2009 for Ultra-Portables
Produkten kan installeras på datorer med Intel Atom, Intel Celeron-M och VIA C7-M-processorer med Windows XP. Listan över produkter som stöds av Kaspersky Lab kommer att utökas när nya modeller lanseras. En detaljerad lista över kompatibla enheter finns på Kaspersky Labs webbsida.

För ytterligare produktspecifikationer gå till:
www.kaspersky.com/kaspersky_internet_security_for_ultra-portables

Kaspersky Internet Security 2009 på USB-minne
Ett av marknadens mest populära antivirusprodukter Kaspersky Internet Security 2009 släpps nu på en 2 GB USB-minne. Det är utvecklat för de som inte har en CD/DVD-läsare eller de som vill ha en säkerhetsprodukt och mer lagringsutrymme på köpet (själva antivirusprogrammet tar 41,1 MB). Kaspersky Internet Security 2009 marknadsledande IT-skydd med enkelt användargränssnitt. Produkterna är utvecklade för att förhindra att PC-datorer från att någonsin bli infekterade och gör det lättare för hela familjen att vara skyddad mot IT-hot.

Mer produktinformation finns på: http://korta.nu/kaspersky-internetsecurity2009

Pris och tillgänghet
Kaspersky Internet Security 2009 for Ultra-Portables är tillgänglig i slutet av juni via Kasperskys e-shop till priset 399 kronor. Kaspersky Internet Security 2009 på 2 GB USB-minne (med 2 GB kapacitet). Produkten kostar 399 kronor vid samtidigt köp av en bärbar dator hos någon av Kasperskys återförsäljare. Utan dator kostar produkten 599 kronor.

Några produktegenskaper - Kaspersky Internet Security 2009:
* Blockerar keyloggers och stoppar nätfiske, så kallad phising.
* Funktion för föräldrakontroll som möjliggör att barnen säkert kan spendera tid på Internet genom att blockera olämpliga webbsidor och innehåll.
* Säkerhetsklassningsteknik som tillsätter program, enheter och systemresurser olika klassficeringar och begränsar deras aktivitet på en dator utefter säkerhetsklassningen.
* Så kallade "Whitelists" förhindrar access till program som inte är godkända.

Bild: www.flickr.com/photos/kasperskynordic

Ronald Binnerstedt, Kaspersky Lab AB

Kaspersky Lab är en ledande leverantör av världens mest omedelbara skydd mot IT-hot som antivirus, spionprogram, crime-ware, hackare, phishing och spam. Kaspersky Lab erbjuder överlägsen upptäcktstakt och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kaspersky-teknologin används i IT-säkerhetslösningar av IT-säkerhetsleverantörer över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com.

• ultra-portables
  • kaspersky internet security