KASTHALL ANLITAR ARKITEKT OLA RUNE SOM KREATIV DESIGNRÅDGIVARE

Det globala designvarumärket Kasthall anlitar en kreativ designrådgivare som nästa steg i varumärkets design utveckling och fortsatta internationalisering.
Valet föll på arkitekten Ola Rune som extern kreativ designrådgivare. Ola Rune kommer arbeta som rådgivare åt Kasthalls designteam, bland annat i arbetet att utveckla nya årliga kollektioner, vara en viktig trendspanare samt söka nya spännande namn för olika designsamarbeten.

”Ola Rune är en av Sveriges mest etablerade arkitekter som arbetar på global marknad och som dessutom har stor kännedom om textilindustrin. Han har tillsammans med sina kollegor på arkitektbyrån Claesson Koivisto Rune samarbetat med Kasthall under en lång tid, så det känns som ett naturligt val för oss, säger VD Eva Boding.

Ola Rune ska verka som Kasthalls kreativa ledstjärna, och agera bollplank till designteamet. Han kommer även stödja Kasthall i designarbetet av nya kollektioner framåt.

Ola Runes spetskompetens inom arkitektur, design och konsthistoria, kombinerat med Kasthalls egna gedigna design och produktkunskap blir en betydelsefull kärna i Kasthalls designutveckling framåt efter chefsdesigner Gunilla Lagerhem Ullbergs bortgång i december 2015.

”Design & innovation har alltid varit en viktig kärna
i Kasthall, och är fortsatt en avgörande drivkraft för Kasthalls framgång framåt. Under sina 28 år som chefs- designer, har Gunilla satt ett ovärderligt avtryck i Kast- hall design och ingen kan ersätta hennes plats. Genom samarbetet med Ola, kommer vi kunna vårda detta arv, men också bygga vidare på vår design & innovation” tillägger Eva Boding.

Med över 125 års erfarenhet har Kasthall arbetat fram ett unikt hantverkskunnande som erbjuder skräddarsydda designlösningar för alla rum, såväl privat som offentligt. Sedan Eva Boding tillträdde i februari 2015 har kombinationen av design, innovation och med hennes erfarenheter från modebranschen varit en viktig drivkraft för att driva designvarumärket framåt på den globala marknaden.

Under åren har Kasthall tagit fram unika textila golvlösningar till unika kunder så som Kungliga Slottet, Google, Chanel och Dior, hotell Nobis, och flertalet exklusiva privata hem runtom i världen, vilket påvisar den internationella position som Kasthall besitter.

För ytterligare information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Hans Hjelmqvist på Grand Relations, 070-829 56 61, hans@grandrelations.com

• Arkitektur

• design
  • projekt
  • ola rune

Kasthall har designat och tillverkat unika vävda och handtuftade mattor och golv sedan 1889. Den egna fabriken ligger sedan starten i Kinna, mitt i det traditionsrika textilområdet i Västsverige, där all tillverkning fortfarande sker. Under åren har Kasthall blivit en av de världsledande inom design och tillverkning av mattor, och finns nu representerade i 30 länder med showroom i Stockholm, Milano och New York. En del av hemligheten är att vi äger vår egen produktion och därmed har kontroll över hela tillverkningsprocessen. En annan är vår konsekventa satsning på design och produktutveckling.