KOLLEKTION ARRIVAL OF ORIGIN 20SEVENTEEN FÖRÄDLAR DESIGNARV OCH SKAPAR RÖRELSE FRAMÅT

För 2017 års kollektion har Kasthalls designstudio satsat starkt på utveckling framåt med utgångspunkt från företagets designhistoria. Temat för årets kollektion är Arrival of Origin och under Stockholm Furniture Fair 2017 lanseras de första nyheterna. Här kombinerar Kasthall LOOP-teknik med en ny tredimensionell teknik för tuftning, med det bästa från traditionellt designhantverk. Resultatet ser vi i årets första nyheter, de handtuftade mattorna Field och Madison.

Kasthall har sedan de grundades 1889 varit ett innovativt designföretag som skapar trender snarare än följer dem. Tanken bakom årets kollektion är att lyfta Kasthalls ursprung men även deras förmåga att blicka framåt och utveckla nya hantverkstekniker. Sedan några år tillbaka har Kasthall utvecklat LOOP- tekniken, för 2017 finns nu möjlighet till ett mer tredimensionellt uttryck i tuftade mattor. I kollektionen experimenterar Kasthall med att skapa mönster genom att använda olika bouclehöjder, något som kan återses i två av nyheterna Field och Madison. Ytan i den högre bouclen ger ett nytt uttryck och skapar skuggor som förstärker det tredimensionella uttrycket på ett subtilt sätt. Mattorna ramas in med en skuren kant, vilket ger en elegant och lekfullt känsla.

Inför valet av färg har Kasthall tittat i sitt befntliga färgarkiv bestående av vävgarn i 116 olika färgnyanser. Vävgarn är lite grövre än traditionellt tuftgarn och ger ett mer robust intryck. Färgvalen till 2017 års kollektion
är inspirerade av rena material som papper, lera och krita. I kollektionen Field blandas färgerna Paris Blue, Rouge, Almond, Porceleain Pink och Blond.

”Jag känner mig mycket nöjd med att vi fört samman design med ny teknik och produktion
i 2017 års kollektion. Vi blickar framåt och använder mönsterbilder som ligger i tiden samtidigt
som de är klassiska och tidlösa. Vi använder oss av rena material såsom den ull vi har i huset. Hela kollektionen är sprungen ur lika delar passion och respekt för Kasthall och företagets designhistoria, som lust och längtan att skapa nya uttryck, säger designchef Lena Jiseborn.

Kasthalls VD Eva Boding vill ta infuenser från nya segment, såväl konst som mode.

Detta är vår första kollektion utvecklad utifrån Kasthalls nya strategi, med ökat fokus på design och innovation. Vi är ett globalt designföretag som verkar för både privata hem och offentlig miljö, på en global arena. För att bibehålla denna position måste vi ständigt utmana och utveckla vår produkt, som är kärnan i vårt varumärke. Jag är mycket stolt över det arbete som designstudion genomfört, under ledning av Lena, och resultatet är slående. Årets kollektion är både i tiden, har en tydlig kund och utmanar globala trender. Först ut är våra nyheter Field och Madison, två mattor som med sin elegans och moderna look kommer skapa en vacker inramning i alla rum, säger Eva Boding VD Kasthall.