Raketosten stannar på jorden

Kavli lämnar besked om Raketostens framtid

När Kavli våren 2019 meddelande att Raketosten tillfälligt kommer tillbaka, fyrtio år efter att den slutat produceras - spreds nyheten som en löpeld över Sverige. Den svenska klassikern återlanserades efter samma grundrecept, men med ny design och modernt trådlös. Succén visste inga gränser. Den beräknade årsvolymen sålde slut på endast två veckor och ordet Raketost hamnade på topp 10 listan över 2019 års mest googlade ord inom mat och dryck. Nu meddelar företaget att Kavli Mjuk Raketost får stanna kvar på jorden.

Det var i samband med att Raketosten 2019 hade varit borta i 40 år som Kavli beslutade att återlansera retroklassikern som en jubileumsprodukt. Att återskapa Kavli Raketost i mjuk version hade dock sina utmaningar. Det var viktigt att få fram Raket-ostens ursprungliga smak och originalreceptet finjusterades med stor noggrannhet till en mjuk och krämig trådlös variant med samma smakprofil.

– Sedan 1979 har vi tagit emot önskemål om att Raketosten ska återlanseras men denna succé hade vi inte väntat oss. Responsen har varit överväldigande i sociala medier med positiv tillrop som Äntligen och Hurra! Det är superkul att Kavli Mjuk Raketost nu är en etablerad produkt och omtyckt av både gamla och unga. Nu siktar vi på en långsiktig framgång, säger Annika Skardal, Brand manager på Kavli.

Försäljningssiffror från 2019

På två veckor Kavli Mjuk Raketost sålde slut den beräknade årsvolymen inom två veckor och på helåret 2019 överträffades den beräknade försäljningen med 240 %. Det innebär att Raketosten idag har gått från att vara en mytomspunnen kultprodukt till en av Kavlis Mjukost starkast säljande produkter.

En god ost för en god sak

För Kavli är inte välgörenhet en del av verksamheten utan själva grunden för den. Kavli ägs av Kavlifonden och har sedan 1962 delat hela överskottet till goda ändamål. Under 2019 gick drygt 100 miljoner till välgörande ändamål inom och utom Sverige och Raketostens försäljningssuccé bidrog därmed till välgörenhetsarbetet. Läs mer på https://www.kavli.se/Kavlifonden

Kavli Mjuk Raketost finns att köpa på Ica, Willys och Hemköp, Coop och Bergendahls till det rekommenderade priset 35 kr.

För mer information, produktprover eller högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Annika Skardal Brand Manager, O. Kavli AB, 076-886 35 09, annika.skardal@kavli.se
Sara Ullmark, presskontakt, Food & Friends, 073-968 22 36 sara.ullmark@foodfriends.se

Taggar

O. Kavli AB omsätter 900 miljoner SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Tigers barnyoghurt, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Beanit, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleijs®.

Vi är en del av Kavli Group som omsätter ca 3,8 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse vars syfte är att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål. Under år 2019 delas över 100 miljoner kronor ut från Kavlifonden.

Jessica Sehlin

Presskontakt Kommunikationsdirektör 08-727 05 00