Kavli förvärvar varumärket Graveleijs senap

Kavli förvärvar varumärket Graveleijs senap

Kavli fortsätter att växa. Sedan 2011 har Kavli mer än fördubblat omsättningen tack vare en rad framgångsrika förvärv, bl a senapsvarumärkena Johnnys, Västervikssenap och Hultbergs. Nu kompletteras senapsfamiljen med ytterligare ett förvärv, Graveleijs senap, som sedan 1932 producerats av familjeföretaget AB Graveleij-Produkter i Hudiksvall.

- Vi är mycket glada över att ha fått möjligheten att förvärva Graveleijs senap med sin starka position hos svenska konsumenter och uppskattade smak. Produkterna kompletterar vår portfölj av senapsvarumärken på ett utmärkt sätt och markerar Kavlis position som marknadsledare av senap och den klart största tillverkaren i Sverige, säger Gerhard Bley, VD för O. Kavli AB.

Många känner igen glasburkarna med en röd etikett för en stark och söt senap och en blå etikett för den mindre söta senapen. De senaste åren har Graveleijs vuxit kraftigt och är idag det sjätte största senapsvarumärket i Sverige.

- Graveleijs har sålts i över 50 år och ägarna har gjort ett väldigt fint arbete med att utveckla produkterna under lång tid. Vi hoppas nu att vi ska kunna bidra till att Graveleijs senap får en fortsatt fin utveckling tillsammans med våra andra starka varumärken Johnnys, Västervikssenap och Hultbergs, säger Gerhard Bley, VD för O. Kavli AB.

- Min familj, som grundat Graveleijs senap, har tagit företaget så långt vi kan och lämnar i trygga händer över till Kavli för att ta utvecklingen vidare i positiv anda. Det känns extra roligt att min senap nu går vidare till Kavli med sin ägarform genom stiftelsen Kavlifonden, där allt överskott går till välgörande ändamål, säger Mats Graveleij, ägare av AB Graveleij-Produkter.

O. Kavli AB omsätter 900 miljoner SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid anläggningarna i Älvsjö, Eslöv, Åbo. O. Kavli AB marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Skyr™ Isländsk yoghurt, Tigers yoghurt, Bollnäsfil, Perstorp ättika, Planti®, Druvan® och Lyckans Ost.

Vi är en del av Kavli Group som omsätter ca 3,3 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse med syfte att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål. Under 2017 delades 83 miljoner kronor ut från fonden.