Planti Cooking Fraiche Soja Natural

Plantis nya matlagningsprodukter – så goda att alla kan äta grönt

Att äta växtbaserat behöver inte längre innebära att de gamla favoritrecepten måste ersättas. Nu lanserar Planti® tre unika växtbaserade produkter som fungerar perfekt i matlagningen. En naturell och en smaksatt fraiche samt en grekisk matlagningsgurt, alla med ekologisk soja som bas. Fraichen är kokbar och passar i varma såser och grytor medan gurten är perfekt till kalla såser och dip.

Cooking Fraiche Natural, Cooking Fraiche Paprika Chili och Greek Style Gurt är friskt syrliga, lyxigt krämiga och adderar den rätta smaken till både nya och klassiska rätter.

– Allt fler vill äta grönare samtidigt som det blir vanligare att ha olika preferenser och önskemål kring mat. Att laga en och samma rätt som ska passa alla kan vara en svår uppgift. Vi på Planti har därför skapat en serie växtbaserade matlagningsprodukter som är så goda att de blir det självklara valet. Mindre drama i köket helt enkelt, säger Jenny Bergh, produktutvecklare på Kavli.

Hon fortsätter;

– Det går alldeles utmärkt att ersätta den mjölkbaserade produkten i receptet mot våra nya sojabaserade produkter. Nyheterna gör det möjligt att laga nya och klassiska rätter på ett grönt sätt och lämnar ingen besviken.

Nyheterna säljs sedan mitten av maj hos Ica, Coop och Citygross.

För mer information eller ytterligare pressbilder, vänligen kontakta:

Sara Ullmark, Food & Friends, 0739-68 22 36, sara.ullmark@foodfriends.se

Ulla Frendin Lindmark, Brand Manager för Planti, ulla.frendin.lindmark@kavli.se

- Cooking Fraiche Natural
har en fetthalt på 18%, är fint krämig och har en frisk och fyllig smak, går bra att koka och passar både i varma och kalla rätter.
Rekommenderat pris: 16,95 kr.

- Cooking Fraiche Paprika Chili
har en fetthalt på 16% ochen välbalanserad kryddig smak med lite sting, går bra att koka och passar i varma och kalla rätter.
Rekommenderat pris: 18,95 kr.

- Greek Style Gurt
har en fetthalt på 10%, är krämig, har en frisk syra och passar bra i kalla såser och desserter. Bör ej kokas. Rekommenderat pris: 14,95 kr.

De ekologiska sojabönorna odlas i Kanada och Österrike. Liksom andra baljväxter är sojabönan en bra källa till protein, fibrer, samtliga B-vitaminer samt mineralämnena järn, zink, magnesium och kalium.

Ingredienser och näringsvärden hittas på: https://planti.se/Vaara-produkter

O. Kavli AB omsätter 900 miljoner SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Tigers yoghurt, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleijs®.

Vi är en del av Kavli Group som omsätter ca 3,8 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse vars syfte är att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål. Under år 2018 delas 138 miljoner kronor ut från Kavlifonden.

Relaterat innehåll