Kawasaki lanserar nya, starkare, Ninja H2

Fullständigt Euro4-godkänd, har 2019 års modell av Ninja H2 fått en ordentlig ökning i kraft. Nu mäter den 231PS gentemot tidigare 200PS. Som ledande i bruket av kompressorteknologi i produktionsmotorcyklar, är Kawasaki tydliga med att den ökade kraften inte är den enda nyheten. Det finns flertalet andra höjdpunkter så som bibehållen bränsleekonomi, trots ökning i hästkrafter.

En del av denna imponerande ökning i kraft och bibehållen bränsleekonomi kommer från delar man kopierat från den populära Sport Touring-modellen Ninja H2 SX. Nya delar på Ninja H2 är luftfiltret, intagskammaren, tändstift och ECU, men väldigt viktigt - inte den balanserade kompressorn.

Tillsammans med de nya högpresterande däcken Bridgestone RS11 är nya Ninja H2 även utrustad med de senaste från Brembo; “Stylema” bromsok. Stylema har förbättrad kylförmåga för bromsbeläggen. Direktare och mer förutsägbart initial bromsverkan och bättre temperaturkaraktär på bromsvätskan.

Visuellt finns det också nyheter - det nya ”Supercharged”-emblemet, ny extra tålig lack, och för första gången på Ninja H2; TFT färgskärm med Bluetooth-anslutning.

Den extra tåliga lacken är en anmärkningsbar nyhet som, i varma behagliga miljöer kan ”självläka” mindre repor och skador på en imponerande kort tidsperiod. Den Kawasaki-utvecklade lacken är i en annan liga jämfört med liknande system i fordonsindustrin som kan ta veckor från att en repa uppstått tills den läkt.

TFT instrumenteringen har samma moderna känsla och design som den på Ninja H2 SX SE, men med tillskottet av Bluetooth-koppling genom Kawasaki’s nya “Rideology” App. Väl sammankopplade så kan din smarttelefon visa ett flertal av saker. Fordonsinformation så som bränslemätare och batterihälsa samt körlogg och serviceschema-uppdateringar.

The visual impact and engineering prowess of the Ninja H2 will surely increase thanks to this major update”, commented Kenji Nagahara, Managing Director of Kawasaki Motors Europe. “This Supercharged machine is the physical embodiment of our corporate strength. The addition of more power, smart phone “Rideology” technology and other specification upgrades for 2019 shows that, as a company, we are constantly pushing the boundaries of what is possible and delivering cutting edge motorcycles to the market.“