Kawasaki Roadracing: Uppföljning av succéåret

Kawasaki skördade stora framgångar inom roadracing under 2015 både internationellt och nationellt med bl.a. vinst i World Superbike genom Jonathan Rea samt här på hemmaplan med Jesper Hubners SM-vinst i Superbike. 2016 ser ut att bli minst lika bra med massor av nyheter och utmaningar.

Kawasaki Racing Team Sweden kommer under ledning av Peter Söderholm för 2016 få en rad förändringar mot tidigare säsong. Ny i teamet är Linda Öberg som kommer köra ER-6 i Speedster cup. Linda startade sin karriär tidigt och har senast kört just ER-6 i egen regi samt Ninja 250. I just Speedster cup kommer Linda bli den enda tävlande i teamet då Markus Karlsson som säkrade en 3e plats i cupen 2015 under 2016 kommer han ta ett stort steg upp till Superbike på helt nya Ninja ZX-10R. Markus har kört Kawasaki i flera år med fina resultat och har de senaste åren varit en del i Kawasaki Racing Team. Med noga förberedelser i form av fysträning och många planerade träningsdagar på sin nya cykel ser Markus fram emot kommande utmaningar.

Till 2015 års succéhistorier hamnar Jesper Hubners prestation som debutant i Superbike högt. På en helt ny cykel i en helt ny serie lyckades Jesper vinna hela SM-serien i Superbike. Under 2016 kommer Jesper köra ännu en full säsong i Svenska- samt Norska mästerskapen. Nya utmaningar inför säsongen blir större tävlingar så som Nordiska mästerskapen samt North European Championship. Jesper kommenterar:

”Målet är självklart att ta hem både Svenska- och Norska mästerskapen, och går allt som planerat så ser jag stora chanser till att göra det möjligt. Min teamkollega Markus har nu även tagit steget upp till kungaklassen Superbike vilket jag tror kommer gynna oss som team i form av att kunna jämföra och lära oss utav varandra för att bli ännu snabbare ute på banan”.

Jespers talang och prestationer har uppmärksammats av teamet bakom Jonathan Rea och Tom Sykes; Kawasaki Racing Team. Detta har gjort att att Jesper blivit inbjuden till exklusiva träningsdagar under februari med KRT för få bästa förberedelserna och verktygen inför den kommande säsongen på sprillans nya Kawasaki Ninja ZX-10R.

Kawasaki Motors Europé N.V., Filial Sverige
141 06 Kungens Kurva