Ny grönare tändvätska från Kemetyl: T-Gul Biotändvätska

Kemetyl gör en hållbar satsning på en mindre miljöbelastande tändvätska

Inom Kemetyl arbetar vi långsiktigt med hållbarhet och vår målsättning är att våra produkter ska ha så liten påverkan på miljön som möjligt. Som ett steg i detta arbete, lanserar Kemetyl en ny tändvätska som till mer än 50 % är baserad på förnyelsebar råvara. Med den nya tändvätskan vill Kemetyl möta det växande intresset för miljön och för mindre miljöbelastande alternativ.

T-Gul Biotändvätska har en rad fördelar som gör den till ett bättre alternativ än vanlig petroleumbaserad tändvätska. Den tänder grillkolen och briketterna lika lätt som traditionell tändvätska, men tack vare innehållet av förnyelsebara och lätt nedbrytbara råvaror, är den ett bättre miljöval. Den förnyelsebara råvaran bidrar till minskad mängd fossila utsläpp jämfört med traditionell tändvätska.

Förnyelsebar råvara innebär att råvaran har en snabb nyproduktion d.v.s. den förnyas över en överskådlig framtid. Kemetyl T-Gul Biotändvätska innehåller till mer än 50 % råvara av biologiskt ursprung som bryts ner lätt i naturen.

Läs mera om vår nya tändvätska på www.kemetyl.se

Kemetyl Gruppen erbjuder konsumentprodukter inom bilvård, hem och trädgård. Utöver detta har Kemetyl även en bred produktportfölj för t.ex. läkemedels- och livsmedelsindustrin och reningsverk. Koncernen omsätter totalt ca SEK 1,3 miljarder med försäljning till 45 länder. Gruppen har 250 medarbetare i 13 länder med fyra egna produktionsanläggningar, tankterminaler och lagerlokaler. Kemetyl är en av de största aktörerna inom produktion, marknadsföring och försäljning av kemtekniska produkter i Europa. Företagets lokala närvaro på flera marknader ger oss goda insikter i marknadernas förutsättningar och säkra leveranser direkt till våra kunder.

Kemetyl AB har, med en omsättning på ca SEK 300 miljoner (2014) och 60 medarbetare, en god position på den svenska marknaden. Företagets produktionsanläggning, sälj, administration och huvudkontor ligger i Jordbro och våra tankterminaler ligger i Södertälje hamn. I Jordbro produceras i huvudsak olika etanolbaserade produkter, tändvätskor och alkylatbensin. Våra mest kända varumärken på den svenska marknaden är T-Blå®, T-Gul®, T-Röd® och T-Grön®.

• t-gul
  • kemetyl