Kentima lanserar version 6.0 av Ethiris Video Management Software

Den nya versionen gör Ethiris VMS till en av de bästa och effektivaste mjukvarorna för stora, säkerhetskritiska och krävande applikationer. Den senaste versionen innehåller en helt ny funktion för att skapa ett redundant system, kraftigt förbättrad prestanda samt flera andra viktiga nyheter som ger Ethiris en unik position på marknaden. Samtidigt som Ethiris 6.0 är oerhört kraftfull är den mycket enkel att använda och kan med fördel också användas för mindre applikationer.

Redundans
En av de stora nyheterna i version 6.0 är möjligheten till redundans. Den nya versionen av Ethiris kan fortsätta köra en anläggning utan funktionsbortfall även om en eller flera servrar går ned. Övriga servrar tar direkt över arbetet per automatiskt från den server som går ner och klienterna kommer per automatik att hämta bilderna från rätt servrar. Redundansfunktionen i Ethiris kallas för ”Kluster” och innebär att flera Ethiris-servrar slås ihop till ett kluster som utåt sett beter sig som en ensam server. Redundansfunktionen har stora fördelar som man kan dra nytta av, t.ex. enklare lastbalansering genom att en och samma konfiguration automatiskt kan distribueras över flera serverdatorer. Det blir också enklare att administrera en stor konfiguration i och med att den inte behöver delas upp på flera servrar. Allt detta sköter klustret automatiskt.

Optimering av visning av video
I Ethiris 6.0 har visning av video optimerats vilket ger upp till 150 % högre prestanda. Det innebär att belastningen på klient- och serverdatorer kommer att minska kraftigt vid uppdatering till version 6.0, alternativt kan betydligt fler kameravyer visas och/eller bildfrekvensen ökas. Graden av prestandaförbättring beror på aktuell datorhårdvara, kameraupplösning, bildfrekvens och videokomprimeringsmetod. Den största prestandaförbättringen märks för HD-kameror.

Intern serverövervakning
I mjukvaran har en intern övervakning införts av Ethiris Server som upptäcker om något är fel och vid behov kan starta om Ethiris Server helt automatiskt. Tjänsten övervakar att programmet startar korrekt och är i drift, vilket innebär att eventuella stopp i inspelning av video kortas.