K-rauta prisat för verksamhet med funktionsnedsatta

K-rauta prisat för verksamhet med funktionsnedsatta

K-rauta har tilldelats årets Tillgänglighets- och bemötandepris av Halmstads kommun. I fyra års tid har K-rauta i nära samarbete med kommunen verkat för att personer med funktionsnedsättning kan arbeta på byggvaruhuset genom så kallad daglig verksamhet. Nu kan samarbetsmodellen komma att användas i fler varuhus i landet.

- Det har varit väldigt roliga och givande år för alla inblandade. Framförallt är det ett underbart gäng som hjälper till med allt möjligt och sprider glädje i varuhuset. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med kommunen, säger Niklas Gauffin, varuhuschef för K-rauta i Halmstad och initiativtagare till samarbetet.

K-rauta öppnade varuhuset i Halmstad år 2009. Totalt har ett trettiotal personer med funktionsnedsättning fått möjlighet att arbeta på byggvaruhuset via daglig verksamhet. Nu förs diskussioner om att eventuellt utvidga samarbetsformen till fler kommuner.

- Vi är väldigt stolta över det arbete som gjorts. Våra varuhus bygger på våra medarbetares entusiasm, kunskap och engagemang. Tillsammans vill vi kunna bidra till lokalsamhället på de orter där vi verkar och kommer att se över möjligheterna för liknande verksamhet på fler varuhus, säger Johan Wiklund, VD för K-rauta AB.

Tillgänglighets- och bemötandepriset delades ut för femte gången. Syftet är att uppmärksamma tillgänglighet och bemötande i offentliga lokaler.

Halmstad kommuns motivering
”K-RAUTA i Halmstad tilldelas kommunens tillgänglighets- och bemötandepris 2013 för sitt engagemang att på eget initiativ bereda en positiv arbetsplats för alla. Företaget välkomnar flera arbetstagare från daglig verksamhet som under jämlika förhållanden arbetar tillsammans med övrig personal. Tillgängligheten utanför och inne i fastigheten är god och det är lätt att få hjälp och råd vid inköp. Butiken i Halmstad värdesätter och behandlar samtliga medarbetare och kunder med en grundinställning om likaberättigande och jämlikhet, utifrån en naturlig känsla för vikten av öppenhet, servicemedvetenhet och ett gott personligt bemötande.”