Kesko Sverige förvärvar Oskar Harju AB i Örnsköldsvik

Kesko Sverige förvärvar Oskar Harju AB (Happy Homes Harjus org nr 556281-3427) i Örnsköldsvik. Oskar Harju är en färg- och interiörhandel som kommer att stärka Kesko Sveriges position ytterligare i mellersta Norrland.

Kesko Sverige har redan en stark position på byggmarknaden med sina 34 butiker inom K-Bygg som framförallt riktar sig till professionella byggare samt K-Rautas 17 varuhus med huvudinriktning mot konsument. Förvärvet är ytterligare ett steg i Kesko Sveriges tillväxtstrategi och förstärker marknadspositionen i Örnsköldsvik med omnejd.

“Förvärvet av Oscar Harju AB är en förstärkning av vårt varumärke K-Bygg, både geografiskt och kompetensmässigt inom kategoriområdet färg.” säger Leif Lindholm, COO, Building, Kesko Sverige.

”För mig känns det väldigt bra att K-Bygg Fresks blir köpare av vårt anrika bolag, Oskar Harju som grundades 1898. Att bolaget fortsätter i trygga händer och med en ny ägare med djup kunskap och kompetens inom färg borgar för fortsatt kundfokus i första rummet.” säger Johan Harju.

Oskar Harju AB (Happy Homes Harjus) har en butik i Örnsköldsvik med solid marknadsposition mot både proffs och slutkund. Företaget har 12 medarbetare och omsatte 34,3 MSEK (2018).

Förvärvet genomförs per den 1 oktober 2019.

För mer information:

<johan Harju, vd, Oskar Harju AB, +46-70-2700073 johan@harjus.com

Leif Lindholm, COO Building, Kesko Sverige, +46-70-6982700 leif.lindholm@fresks.se

Endre Espeseth, landschef, Kesko Sverige, +46-70-4316960 endre.espeseth@onninen.se

K-Bygg, K-Rauta och Onninen bildar tillsammans Kesko Sverige som ägs av det finska bolaget Kesko. Kesko Sverige har 1400 medarbetare och en omsättning på ca 5 miljarder SEK. Kesko är en av de största detaljhandelskedjorna i norra Europa. Försäljningen till konsument och proffs sker genom ett omfattande butiksnätverk, e-handel och digitala tjänster.

Läs mer: k-bygg.se, k-rauta.se, onninen.se, kesko.com.